Entity - okänt väsen

2,5

Handling: Det är någonting som jagar Carla Moran. Någonting är ute efter hennes själ. Och hennes kropp. Det går inte att stoppa det. Och hon har ingenstans att fly. Ett okänt väsen har kommit för att ta Carla (Barbara Hershey). Hon vet inte varför det jagar henne, men hon är dess utvalda offer. Väsendet plågar henne i hennes sovrum. Det attackerar henne hemma hos en vän. Det tar till och med kontrollen över hennes bil, vilket nästan dödar henne. Men detta okända väsen kommer inte att döda Carla, det har andra planer för henne.

År: 1981
Regissör: Sidney J. Furie
Originaltitel: The Entity
Barbara Hershey
Ron Silver
David Labiosa
George Coe

Med brist på bättre ord säger jag: Entity är en jäv-ligt otäck film. Innan jag såg den visste jag inte så mycket om den. Jag trodde det skulle bli det klassiska scenariot att: En kvinna flyttar till ett stort och gammalt hus mitt ute i ingenstans, hon blir antastad av andar fram till att filmen förstörs av ett dåligt slut (Poltergeist). Alltså, en vanlig typisk skräckis som börjar bra och spännande men urartar mot slutet.

Varför är det alltid ett problem i skräckfilmer. Att antagonisten (spöket, monstret eller mördaren) alltid visas först i slutet. Man har byggt upp förväntningar om hur svinet ska se ut och man blir alltid besviken. Gör så här istället: Visa inte liraren. I "Entity" blir en kvinna - en vanlig medelålders, separerad kvinna med barn (milf) - antastad av en ond ande. I flera veckor pågår det och ingen vill tro henne.

Jag tyckte inte detta lät särskilt intressant när jag bestämde mig för att se den. Tur det, för jag blev väldigt överraskad av hur bra gjord den är. Alltså 80-talet var aldrig särskilt bra på special-effekter och det märks här. Förutom i rape-scenerna som är snyggt gjorda. Skådespeleriet är medelmåttigt, musiken är bra och det bjuds på lagom med rysningar. Dessutom har den här "rysaren" ett bra slut. Hade Entity gjorts nu, på samma sätt fast med bättre skådisar och snyggare effekter hade det verkligen gått hem. Men detta är en tillräckligt bra skräckfilm för att imponera på mig.

"Based on true events" - mer eller mindre.

Det här verkade en film helt i min smak - innan jag såg den. Den var inte alls så läskig som jag trodde, och slutet var värdelöst. Ett rent sagoslut som gick i skarp kontrast mot filmen i övrigt.

Silverpilen

En riktigt bra och läskig skräckis! Även intressant att den bygger på verkliga händelser! Rekommenderar denna till de som gillar skräckfilmer som handlar om övernaturliga väsen!

När jag läste om filmen verkade det vara en skräckfilm precis i min smak,men blev besviken. Kändes oäkta. Filmen lämnade även en hel del frågetecken,bla slutet tyckte jag var märkligt. Att den är verklighetsbaserad som det stod i slutet känner jag med blandade känslor-spännade samtidigt som jag är skeptisk till att det gick till exakt på det här viset.

Dan banan

Både oförutsägbar och spännande till en viss grad.
Det räcker för att undkomma ettan i betyg.
The Entity bär ett rätt unikt koncept, och handlingen tål att kallas egendomlig.
Barbara Hershey och Ron Silver presterar båda mycket väl.

En helt bruklig film som inte håller världsklass men ger oss en upplevelse.
Filmen skrämmer inte slag på oss, men bjuder på kusligheten vi känner igen från 80-talets rysare.

Atmosfär, atmosfär och åter atmosfär.

"Based on true events" - mer eller mindre.

die_hard

okänd väsen jo de blir nog så

struwe

spännande och otäck skräckis om en kvinna som blir våldagen av ett spöke.påstås bygga på en sann historia.men det undrar jag förstås,det verkar lite väl otroligt.men spännande och otäckt är det.föresten är den väll från 1981 och inte 1997