Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Handling: Fjortonårige Erik och skolkamraten Edmund tillbringar sommarlovet under uppsikt av Eriks äldre bror Henry på familjens sommarställe Genesaret. Där finns också den änglalika Kim Novak som egentligen heter Ewa och är vikarie på pojkarnas skola. Det som verkar bli en riktig höjdarsommar – blir inte riktigt så… Ofrånkomligt närmar sig det fruktansvärda som kom att hända…

Baserad på Håkan Nessers roman.

Regissör: Martin Asphaug
Peter Viitanen
Josefin Strandberg
Ulla Britt Norrman

Spanarn

En välgjord film som berör åskådaren. Lite synd att filmen inte var lite längre och att Ewa Kaludis inte har en lite djupare roll än bara ett blickfång. Hon gestaltas av Helena af Sandeberg, som är en uttrycksfull skådespelerska. Både en oerhört rå mordscen där inte mycket lämnas åt fantasin och en väldigt vacker sexscen där Kaludis inför ögonen på de två tonåringarna Erik och Edmund älskar med Eriks storebror Henry visar kontrasterna i historien. Mordscenen var bland de råaste som skildrats i svensk film och sexscenen mellan Helena af Sandebergs karaktär och Jonas Karlssons karaktär är väldigt het men vacker så det förslår, mest tack vare bra foto, ljus och Helena af Sandebergs sexighet och uttrycksfulla agerande. Hon är suveränt bra och sexig!

crazybaby

När jag hade läst boken såg jag flmen och hade inte särskilt höga förväntningar. Boken gillade jag inte särskilt mycket, den var för mig trist och intetsägande, och filmen följde boken i spåren. Till en början följde filmen boken ganska bra, men slutet var alldeles förvrängt och helt fel. Man hade tagit bort flera viktiga delar som boken innehöll, fler än man hade behövt. Vidare tycker jag att filmen gott kunde ha varit längre - det känns som om man har färsäkt klämma in så mycket som möjligt på en och en halv timme i stället för att färlönga filmen lite.

Levish_

En av de första bra svenska filmerna jag sett. Slutet är förvirrande och början likaså. Men där mittemellan är det en stark berättelse och de som spelar Erik och Edmund gör det bra. Klart värd att se, men som sagt, väldigt förvirrande om man inte är på topp.

En hel del kass dialog och en inte väldigt engagerande sid(hämnd)historia. Mötenena mellan karaktärerna och huvudhistorien var däremot klart bra. Berättarmodellen var också bra, ångest och glädjefyllda tillbakablickar i den vuxna huvudpersonens ungdom en sommar.

Sofia92

Skådespelet, fotot, manuset och miljöerna är inget jag ska klaga på, men handlingen tar död på hela filmen. Den får aldrig fart. Något hemskt ska hända, men när det väl händer är det alldeles för mesigt och tamt. Man får vänta hela filmen, sen när det "fruktansvärda" äntligen händer blir man inget mer än besviken.

Shadowplay

Den var sådär, jag gillar inte boken heller, men man skulle förstå bättre om man läst den. Jag tycker inte att filmen är spännande någon gång men den var ganska lätt att kolla på efter man läst boken.

redlefto

hollywood, noll handling och massor av pang pang, nja ite ens samuel l jacksson fick filmen att bli bra

Har både läst boken och sett filmen, tillsammans är dem rätt bra, men hade jag bara sett filmen så hade den blivit lite svåratt förstå ibland.

GalnaMee

Helt klart en av de bästa svenska filmerna jag sett. Jonas Karlsson var helt underbar i sin roll som den filosofiske författaren och storebrodern. Intressanta tvister och väldigt mycket humor, samt spänning.

Filmen var så där. Inget vidare tycker jag. Men skådespelarna räddar filmen lite i min smak så den får en tvåa.

Biopremiär: 2005-09-23