V för Vendetta

3,7

Handling: I ett framtida fascistiskt Storbritannien finns det bara en man som vågar stå upp mot den totalitära staten: en terrorist med kodnamn "V". När en ung kvinna, som ska avrättas, skonas för att infiltrera V och överlämna honom till myndigheterna slår taktiken bakut. Plötsligt får V en allierad i sin kamp mot staten.

Regissör: James McTeigue

Nicolas de Pruyssenaere
Keith How

Copyright Sandrew Metronome

tessan81

"V för vendetta" skildrar ett skrämmande, men inte så originellt, framtidsscenario med ett storebror-ser-dig-samhälle där folket hålls i schack med censur och rökridåer. Jag fascineras av den här typen av "experiment" med det mänskliga psyket, att det finns mentala bojor att sätta på människorna som är hundra gånger effektivare än vilka fysiska fängsel som helst. Kan vi lita på att det vi hör och ser är sant? Vi får se att starka karismatiska ledare kan få igenom sina idéer till vilket pris som helst, vilket vi sett både i verkligheten och på film många gånger.

Jag fängslades helt av stämningen och V's karisma och till skillnad från vissa som kommenterat filmen så gillar jag de långa monologerna.

Remember, remember the 5th of November...

"En otrolig film som verkligen förtjänas att bli kallad: Orginell och speciell"

Okej, världens bästa film är det inte, för filmen har en del nackdelar, men det kanske är 1/7 av hela filmen. Resten av filmen är otrolig. Vi har först och främst Hugo Weaving och Natalie Portman i huvudrollerna, ett av de bästa paren jag sett på film hittils. Portman glänser, och Weaving överaskar. Jag ville se mer av Weaving, och det fick jag, för i hans tidigare roller har han nästan aldrig synts och inte fått spela i den största rollen, men det får han här, och han är BRA!

Filmens handling är inget att sjunga Halleluja för. Då hade jag hellre sett att Regissörerna skivat av lite från special-effekterna och smetat fast det på handlingen, för där är problemet, det väger över och det syns. Handlingen är visserligen godtagbar om man är ute efter en framtids-action och en annorluna revoulution, men inte om man vill se en väl uttänkt film. Jag tyckte det var ok faktiskt, för jag tyckte att allt annat var underbart.

Det mest jobbiga med hur filmen utvecklades var helt enkelt handlingen, du får knappt veta något från början. Nej, det kommer som återblickar och berättelser vid olika punkter i filmen. Detta funkar ju, absolut, men det är osmidigt och förstör för all action i filmen, det blir till slut en: Gissa filmen! Man får klura lite ibland och det tycker jag är jobbigt. Som jag sa finns det inte så mycket dåligt med filmen, DET var antagligen det enda, därför tog jag upp just det. Men tänk inte så mycket på det, för filmen var en av de bästa JAG sett hittills, och jag rekommenderar den verkligen för er som gillar bra action.

Apropå orginellt.. Som de flesta vet är det skaparna av "The Matrix" som gjort filmen, och fighting-scenerna har smittat av sig lite. Men det var de goda bakterierna som följde med, för action-scenerna, främst fighting-scenerna är bland några av de snyggaste och bästa jag sett. Koreografiskt sett är detta ett mästerverk och effekterna tar andan ur munnen på dig. Musiken spelar in bra i filmen och den ska verkligen vara där. Dialogerna i filmen är det enda jag inte kan relatera till andra filmer, jag har aldrig hört på maken. Allt som "V" säger kan låta konstigt, tycker ni kanske, men jag tycker det är perfekt, och säger mig direkt vem "V" egentligen är. Det är färför som Weaving spelar sin roll så bra som han gör, det verkar naturligt, helt igenom. Detsamma med Portman, som redan vid sin unga ålder bevisat (för mig) att man verkligen kan vara så naturlig och trovärdig på vita duken, som hon är.

Detta är en perfekt actionfilm som blandar olika genrer (i smyg) och som i slutändan blir, helt enkelt: En perfekt actionfilm.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4

Det blir en grymt stark fyra till "V for Vendetta", som är en av de starkaste, snyggaste och bästa biofilmerna jag sett i år, hittills.

Det här är en mörk skildring skriven av bröderna Wachowski som tidigare gjort Matrix-filmerna. I ett framtida fascistiskt England utsätts folk för förtryck och "V" förbereder en revolution. Snyggt så det förslår, men vad hjälper det när det egentligen bara är präktigt tjafs i en snygg förpackning. Replikerna, framför allt från V, känns mest lustiga och meningslösa. En revolutionsromantiserande historia som inte går att ta på allvar. Mäkta överskattad.

Spännande film, men jag tycker att miljöerna kunde varit annorlunda. Filmen ska ju utspelas i framtiden, men det kunde lika gärna ha varit idag. Kanske finns något syfte med det.
Historien känner man igen från en hel del andra filmer (och verkligheten). Inte helt unik alltså, men det blir ändå lite eget med den mystiske "V" och hans nästan övermänskliga åtaganden. Slutet var bra. En stark 3:a.

Absolut bästa filmen som har gjorts. WOW VILKET MÄSTERVERK!

Fantastiska roller och karaktärer. Underbar action. Detta är en film som måste ses.

Remember remember the fifth of november.

helt okej.. Spännande lite grann...

Regndroppe

Otroligt bra film!
V är otroligt bra och även Natalie Portman spelar jättebra!

intressant tema här tycker ja..jag såg den här filmn första gången sen den gick på bio och jag tyckte den hör gången va mycket bättre än för fyra år sen

Cammie

Fantastisk film. Natalie Portman briljerar som vanligt och hur Hugo Weaving kan uttrycka så mycket känslor bakom en mask är ofattbart. Handlingen är genomtänkt och intelligent med strålande dialoger och filmen stannar kvar i huvudet långt efter slutet.

Angelus

En mästerverk, mycket bra och spännande story, outstanding skådespeleri, mycket vackra miljöer och scener, ganska rolig då och då, väntat slut men endå värd en solklar 5a

Biopremiär: 2006-03-17