Små och stora brott

3,7

Handling: Oftalmologen (ögonläkaren) Judah Rosenthal har haft en affär med Dolores under flera år och nu hotar hon att förstöra hans liv om han inte gifter sig med henne. När hans bror Jack föreslår att de skall låta mörda henne så hamnar Judah i ett svårt moraliskt dilemma - personlig katastrof eller mord. Samtidigt vill filmmakaren Clifford Stern göra en film om en filosofiprofessor men får istället uppdraget att göra ett porträtt av den framgångsrike TV-producenten Lester. Lester som dessutom är hans svåger representerar allt som Clifford avskyr.

År: 1989
Victor Argo
Daryl Hannah
Mercedes Ruehl

Xenomorph

En av Allens bästa, med bra mix av allvar och humor.

Håller med om att det är en av Allens bättre. Tar upp det intressanta ämnet moral. Dialogerna är djupa, intressanta och samtidigt har dem en komisk underton. Berättas med två separata historier där en känns som att "Match Point" blev vidare resultatet av en av dem. +4

Definitivt en av Woody Allens absolut bästa filmer, känns som topp 3 för min del. Slår mer kända klassikers som Annie Hall och Manhattan enligt mig. Martin Landau och Alan Alda är underbara att skåda och filmen bjuder på bra blandning av humor och drama.

Moonlighting

En av hans absolut bästa...