Interview with the Assassin

Handling: Ron Kobeleski är en arbetslös kameraman som just snubblat över sitt livs scoop. Hans skygga granne, Walter Ohlinger, har avslöjat en hemlighet. Grannen hävdar att han var den som avfyrade de dödande skotten mot President John F. Kennedy. Ohlinger har hållit tyst alla dessa år, men har beslutat att berätta sin historia, eftersom han har fått diagnosen obotlig cancer. Men talar han sanning? Samtidigt som Ron och Walter söker efter det enda vittnet som kan bekräfta historien, ökar pressen och deras trassliga liv börjar nystas upp.

År: 2002
Regissör: Neil Burger
Originaltitel: Interview with the Assassin
Raymond J. Barry
Dylan Haggerty
Renee Faia

En mycket intensiv film som tyvärr faller på den stundvis påfrestande berättartekniken. Filmen bygger på ett bra manus och har mycket bra skådespelare, men precis som NHL säger blir den ibland för släpphänt och orealistisk.

Raymond J Barry i huvudrollen som den "andre skytten" i Dallas 1963 gör ett strålande porträtt. Styrkan med filmen är att man medvetet inte har använt sig av några kända ansikten för att göra det hela mer trovärdigt. Tyvärr håller den inte hela vägen p.g.a. regissören har överarbetat det hela. Trovärdigheten i mina ögon sjunker när kameramannen t.ex. tillåts att filma i ett bankvalv och hos polisen utan några invändningar. Att sedan kontrollen på millitärsjukhuset var slappt, det kan jag till viss del köpa, men absolut inte där presidenten dök upp, så enkelt skulle det aldrig att gå idag.