I faderns namn

4,0

Handling: När irländaren Gerry är i London exploderar en bomb på en pub. Gerry och hans vänner döms alla till fängelse trots att de är oskyldiga.

År: 1993

Jo Connor
Karen Carlisle
Seamus Moran

Mattias15

Min tusende betygsatta film blev precis vad jag ville ha det till. Ett Mästerverk med en av mina favoritskådespelare i huvudrollen.
Denna film är oerhört engagerande och gripande hela vägen. Främst pågrund av dess Realism och underbara historia som ligger bakom hela filmen, men även för det lysande manus och skådespeleri. För Daniel Day Lewis är helt fantastiskt, nu vet jag inte vem som snodde oscarn ifrån honom detta år. Men Daniel Day Lewis borde ha vunnit.
Sedan så är magkänslan helt rätt hela vägen, jag fick många rysningar hela vägen. Inte minst på slutet då alla känslor bra vällde ut ur mig, ett perfekt slut då man bara sitter kvar till eftertexterna, och njuter av den känsla man har inombords.
Den här filmen borde vunnit några Oscars, särskilt som den var nominerad till hela 7 st.
En Klar Femma

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120924 på plats 225 på IMDb Top250.
En riktigt bra verklighetsbaserad film måste jag säga! Att jag missat denna förstår jag knappt. Stark. Fantastiskt skådespel, riktigt snygg inledning bild- och musikmässigt (U2-låt) - en av de snyggaste filmiskt jag sett!

Visst är den välspelad och välgjord, men inte särskilt medryckande. Jag kanske var för trött när jag såg den, men tycker inte den var mer än OK.

Miss_Archive

En väldigt gripande film som engagerar, och egentligen förtjänar mer än fem på betygsskalan.
Varför blev den bara _nominerad_ till en oscar?

Evenstar_92

Daniel-Day-Lewis, what a guy!
Vi såg den här på ett dubbelpass i engelska, och alla var skeptiska mot den. När det gått en halvtimme började alla sova ist, jag var också trött, men jag tyckte ändå att den hade någonting, och tänkte att "Jamen nu ser jag hela!"
Och tur var väl det, de andra gick verkligen misste om någonting. Jag kan inte förstå att denna film är baserad på en sann historia, jag blev så upprörd. När folk i filmen skrek och protsterade ville jag också ställa mig upp i klassrummet och skrika. Den här filmen förde med mig så mycket känslor. Visst, den kanske saknar några saker, kanske skulle ägnat mer tid på soundtracket, men det gör ingenting den funkar ändå. I mina ögon är den helt perfekt.

En otroligt omskakande, gripande och hemsk film. Är lite seg till en början, sedan blir den bara bättre och bättre. Fick tårar i ögonen i slutet av filmen. Bör absolut ses!

"Jag lovar dem att tills min far blir rentvådd.. och tills alla inblandade är rentvådda.. tills de skyldiga förs till domstol.. tänker jag fortsätta kämpa i min faders och sanningens namn."

Jag har precis sett den här filmen, och hjärtat bultar fortfarande. Samtliga skådespelare gör kanonjobb, berättelsen är otroligt gripande och upprörande och avrundningen är helt underbar. Detta är den bästa film jag sett sedan Requiem for a Dream (2000). Filmen hade definitivt potential att nå upp till en femma. Det som drar ned betyget till en fyra är den väl snabba inledningen och de detaljer som går mig förbi - jag blir aldrig riktigt säker på hur bombdådet begås och varför Gerry är misstänkt. Fadern känns överdrivet idoliserad och ibland nästan dum. Dessa små brister till trots är I faderns namn en bra och minnesvärd film med ett antal vackra och mycket starka scener. Underbar filmupplevelse!
"I'm a free man, and I'm going out the front door."

Mattias15

En Klar Femma