Basic Instinct

Handling: En blodig ishacka. En silkesscarf knuten vid en sängstolpe. En avdankad rockstjärna brutalt mördad. Detta är ledtrådarna och offret, men vem är mördaren?

För Nick Curran (Michael Douglas) - en polis på dekis vars bästa vän är flaskan - utvecklas något som från början liknar en vanlig mordutredning till något mycket farligare. Den huvudmisstänkte är Catherine Tramell (Sharon Stone), en rik och förförisk romanförfattare vars bisarra påhittade mord har en förmåga att inträffa på riktigt. Currans intuition säger honom att hålla sig borta men han dras till den oemotståndliga och frestande Catherine. Ju närmare han kommer, desto mer kan hon manipulera honom tills han slutligen finner sig själv hopplöst utom kontroll i en labyrint av psykningar, passion och mord.

År: 1992
Regissör: Paul Verhoeven
Originaltitel: Basic Instinct
Längd: 02:03 (Rated Version, USA), 02:08 (Swedish Version), 02:08 (Unrated Version, USA)
Ingår i tema: Homo/Bi/Trans

Stephen Tobolowsky
Jack McGee

Copyright Carolco Pictures

TobiasF

Filmen handlar om polisen "Nickey" som utreder ett minst sagt konstigt mord som inte leder någonstans, till en början. Efter ett tag så nystas en del upp och självklart sitter Nickey mitt i smeten.

Förväntade mig någonting tamt och lugnt men den här biter tag i mig direkt med en väldigt intressant och twistad story.

Filmen känns väldigt modern, om det inte syntes på miljön hade jag nog tagit för givet att den var från tidigt 2000-tal.

Skådespelarna då? Jo dom presterar, "Catherine Tramell" (Sharon Stone) och "Gus"(George Dzundza) presterar riktigt riktigt bra, men det är inget som helst fel på Douglas heller men han kommer inte upp i riktigt samma nivå.

Får inte glömme att filmen är väldigt stilig, gillar verhoevens sätt att filma och musiken är helt underbart bra, starkt jobbat Paul!
Det som brister är väl kanske längden och att i mitten av filmen fattas något riktigt dramatiskt, det bollas mest fram och tillbaks och det känns lite som ett knep att berätta att si och så är det.

Den här filmen kommer utan tvekan att trilla ner i filmsamligen.

En STARK 3:a på snudden till en 4:a

Spännande thriller, en av Douglas bättre...

ch1

Jag kan inte förstå hur man kan tycka om denna film

det är precis som Siskel och Ebert säger

Denhär filmen handlar inte om NÅGONTING
och har inget budskap

bara en blond mördare som är lika dålig som bitchig

har en känsla av att denna va riktigt extrem på början av 90 talet, va de verkligen så mycket naket då? aja annars va filmen spännande tyckte jag, man fundera mycket på vem som va den skyldige osv. helt klart sevärd, men inte tillräckligt "hemsk" om man ska säga så. men en stark 3a

Lite små spännande hela tiden, rätt bra. Får en stark 3:a

vädligt överskattad film...visst det va en erotisk thriller men hela filmen va så förutsärbar..satt i soffan och gissa allt och det va jämt rätt
gässssssp!!

En helt okej film, fungerar att kolla på, även om jag väntat mig mer. Tycker den är seg och inte särskilt spännande. Godkänt får räcka.

Äntligen har jag sett denna omtalade rulle.
Jag kan väl inte säga att jag blev besviken även om jag hade väntat mig lite mer av allt helt enkelt.
Sharon Stone var riktigt bra som Tremell.
Manuset av Joe Eszterhas var spännande och sexigt.
En stark trea i betyg.

Basic Instinct 2 (2006)