Hocus Pocus

Handling: 1693 kokade tre gamla häxsystrar en magisk brygd som de gav till en liten flicka. Brygden gjorde så de tre systrarna kunde suga ur hennes liv, och vips var dom unga igen - eller yngre i alla fall. Flickans storebror försökte dock stoppa dem, och häxan Winnefred straffade honom med ett evigt liv som katt. Samma natt hängs systrarna, men Winnefred uttalar en förbannelse som ska föra dem tillbaka. En Allahelgonanatt med fullmåne ska en oskulld tända svartlåge-ljuset och på så sätt väcka dem till liv - och då ska alla barns liv i hela Salem bli deras.

300 år senare - en Allahelgonaafton med fullmåne - tänder Max ljuset, övertygad om att hela historien bara är påhittad. Om han bara hade vetat hur fel han hade...

År: 1993
Thora Birch
Vinessa Shaw
Amanda Shepherd
Jason Marsden

Underbar liten bortglömd pärla, även för vuxna!
Känns väldigt "spielbergsk".

sh0rty

perfekt bakfyllefilm ;)

bra film ganska hämsk för att vara en barnfilm. Häxor som äter barn och dom blir hängda, ja de passar små barn.. :O

producenten

Denna har jag sett ett antal gånger. Min lillasyster älskar den. En fin film helt enkelt!

Riktigt barnslig film. Men barn kommer nog älska den.

"En helknäpp komedi med mycket hjärta"
Detta är en av de favoriter jag hade när jag var ung, ni vet, en av de 5 filmerna man sett hundra gånger och bara ville se igen, för man visste de var bra, och man vågade inte chansa på något nytt. Nu i efterhand tycker jag tiden var bortkastad, men en dålig film var det inte. Tvärtom bra, eller rolig i alla fall. Bette Midler är verkligen bra, och nästan lite otäck i den här filmen. Den passar jättebra att se på med familjen, med flickvän eller med kompisar, det kvittar egentligen, det är en film som bara är glad och spännande. Jag har inte sett den på länge, för jag vill inte förstöra de fina minnena jag har från filmen, jag kanske till och med blir besviken på den nu. Nu låter det som att jag inte sett filmen, men jag lovar, den är värd en titt.
Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 3
Effekter/Foto 3
Filmlängd: 3
Nu snackar vi neutral film, en trea på alla punkterna. Starkt rekommenderad.

smälto

Den här är lite knasig. Vissa stunder är den bra. Vissa inte. Och Thora Birch är söt, jämt jämt.