Kandahar

Handling: Nafas är en ung journalist från Afghanistan som lever i exil i Kanada. Hon får ett desperat brev från sin syster som fortfarande är kvar i Afghanistan och som planerar att ta sitt liv. Nafas ger sig genast av mot Kandahar för att rädda sin syster, men som ensam kvinna kan hon inte ta sig någonstans.

År: 2001
Nelofer Pazira
Hassan Tantai
Sadou Teymouri
Hoyatala Hakimi

En 3 som film, men 3+ i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

En bra och spännande "halvdokumentär" helt enkelt, som vann några utmärkelser då den kom: "Best Picture of the Year", " Unforgettable" & Extraordinary". Är med i boken 1001 filmer.... En slags roadmovie som blir intressant för oss som inte har varit i Iran eller Afghanistan och sett deras kulturer och/eller misär.
Inget lysande skådespel, men å andra sidan är det inga tunga karaktärsroller det handlar om.
Rätt skön "musik"-hymn *.
Hamnar ej i DVD-samlingen. Man kan dock se om detta utan problem och kanske vill man det också. Inte kul, men intressant att ha sett en gång.

Trivia: This movie was filmed mostly in the Iranian desert, but secretly it was also filmed in deserts of Afganistan, without the Taliban's permission. / Tabib Sahid is played by Hassan Tantai AKA David Belfield and is under indictment in the United States for the murder of Iranian Diplomat Ali Akbar Tabatabai in 1980. / * The background score repeatedly used is in Sanskrit. It is a Hindu devotional hymn called "Suprabhata".

Intressant inblick i ett s.k iaf för oss helvete. Det intressanta med filmen är att en del av skådespelarna aldrig sett en rörlig bild och bitvis kan det märkas lite, men överlag så störs man inte nämnvärt. Absolut förtjänt av stor publik, stark trea.

raccoon

Jag blev rätt förvånad. Positivt, till och med.

Frågan är om man ska se på filmen som en vanlig spelfilm eller mer som en dokumentär; själv kände jag att handlingen inte precis var det viktigaste (inte minst slutet kändes lite skissartat) och fokus låg mer på hur kass alla hade det.

För i Afghanistan har man det tydligen riktigt kass. De som inte trampar på minor får gå runt i en burka hela dagen, eller i katakoniskt tillstånd gå i skola och lära sig Koranen utantill och hur en AK-47:a fungerar.

Bra som dokumentär. Om den är riktig är det knappt att man tror det är sant, liksom. Och att handlingen är som den är, tja, det spelar mindre roll. Filmen engagerar i alla fall. Kan rekommenderas. En frisk fläkt bland allt hollywoodmojs, om inte annat. Eller i alla fall en torr och dammig ökenvind.