Utrikeskorrespondenten

3,7

Handling: Johnny Jones är actionreporter på en tidning i New York. Redaktören befordrar honom till korrespondent i Europa för att han är trött på de torra rapporter som han får för tillfället. Jones första uppdrag var att skriva historien om en hemlig överenskommelse mellan två europeiska länder. Året är 1939, Johnny skickas till Europa bara för att genast trassla in sig i en spionhärva av stora proportioner. Filmen spelades in innan USA ännu hade gått in i kriget och pläderar starkt mot nazismen.

År: 1940
Regissör: Alfred Hitchcock
Originaltitel: Foreign Correspondent
Längd: 02:00, 01:38 (Klippt tysk version), 01:55 (Spanien)
Joel McCrea
James Finlayson
E.E. Clive

CinemaniaC

Hitchcocks första mästerverk!
Visserligen har man tidigare märkt av Hitchcocks speciella stil som ingen annan lyckats uppnå, som i En dam försvinner, De 39 stegen och Ung och oskyldig - men det är här han får precis allting att klaffa totalt, scenen med flygplanet som kraschar ner i havet är så klassisk en filmscen någonsin kan bli (ser fortfarande imponerade välgjort ut), scenen med mördaren i början av filmen som skjuter ner en politiker poserandes som en fotograf för att sedan försvinna i ett hav av paraplyer... helt enkelt magnifikt.
Det här är en film som var man och kvinna bör ha sedd, en milstolpe inte bara för filmen i sig, men en stor triumf för Hitchcock som filmmakare.

tessan81

Den kaxige reportern Jones beger sig till Europa för att gräva fram en riktigt bra story om det spända läget som råder. Att han skulle bli involverad i en skandal av stora mått anade han aldrig.

Det är näst intill omöjligt att förstå att Utrikeskorrespondenten är en 66 år(!) gammal film. Den håller utan tvekan enormt hög klass, det finns verkligen många minnesvärda scener precis som Cinemaniac påpekade. Det är stilfullt och genomtänkt in i minsta detalj.

Efter att ha sett Utrikeskorrespondenten förstår man att Hitchcock banade väg för ett nytt sätt att skapa film, och det är ett filmskapande som lever vidare än idag.

Miss Ljung

Ett par fantastiska scener (CinemaniaC sa det) men var till största delen helt oengagerande. Tyvärr.

Jag blev lite besviken på denna rulle.
Jag hade förväntat mig att den skulle vara mycket mera raffinernade och spännande än den egentligen var.

tessan81

CinemaniaC