History of Violence, A

Handling: Tom Stalls liv ändras över en natt när han i självförsvar skjuter två brottslingar på sin restaurang. Plötsligt byts den lugna vardagslunken mot kändisskap och en hjälteroll som Tom inte känner sig bekväm i. Uppmärksamheten drar även till sig en man som är övertygad om att Tom är orsaken till hans egen olyckliga situation. Den nya hotfulla situationen utsätter Tom och hans närmaste för hårda prövningar.

Regissör: David Cronenberg

Stephen McHattie
Brittany Ashton Holmes
Heidi Hayes

CinemaniaC

Fantastiskt skådespel, ordentligt genomskrivet manus och stämningsfullt foto. Cronenberg har alltid gjort lite säregna filmer och visst finns en del av detta även här, trots att detta bredvid The Dead Zone nog är hans mest normala film i princip.
Slutscenen är mästerlig, vägen dit helt enastående underhållning.
Detta anser jag vara Cronenbergs bästa film hittills.

kalles

Snyggt vardaglig mitt-på-dagen-thriller, med en väldigt skön känsla av tidigt 90-tal..

Cronenbergs ådra rinner igenom filmen, utan att fylla den..

Skådespeleriet är okej, men inte ett dugg mer än så, första halvan är otroligt mycket bättre än slutet och filmen känns i överlag alldeles för kort..

raccoon

Den här filmen är helt okej, förutom att den saknar tempo, mening, mål, humor, djup, snyggt foto, gripande handling, bra slut eller är underhållande. Tur att den bara är runt 1:30 för annars hade det nog blivit en etta.

De första tjugo minutrarna höjer dock betyget en aning, men efter det så vet man hela tiden vad som ska hända. Inte för att det är så mycket som händer dock, typ tre saker.

Slutscenen vet jag inte vad de ville med. Skulle den verka djup? Hejdå...

Frida_OSX

stark 3a, bra skådespel, bra story. gränsen till 4a

Imponerad över den originella och spännande storyn och Viggo Mortensen är mycket övertygande.

Relativt välutvecklade dialoger, stark trea!

kunde ha blivit bättre men det va ilband så min intresse för filmen sloknade.det va ju inte bra tycker ja.stark 2

Wookad

Första halvan av filmen är klart bättre än den senare. Ser inte alls någon poäng med att bygga upp en film på detta vis och sedan låta bli att avsluta historien. Slutscenen verkar dock gå hem hos vissa; "skär i hjärtat", "mästerlig" m.m. Har vi verkligen sett samma film?

Tycker filmen va väldigt bra, spänande och intresant. Får en 4:a

Bra och spännande film. Viggo är riktigt grym i denna filmen. Sköna realistiska fighter. Blodig och sexig.

Evenstar_92

Den fängslar mig ivf.
Viggo är en av mina favoriter, och han gör bra ifrån sig i den här.
Synd att det var så många k**** scener.

Biopremiär: 2005-12-02