Curse of the Ring - Ring of the Nibelungs

Handling: Baserad på den tyska myten om Niebelungen och den nordiska sagan om Volund. Den unge smeden Siegfried, som inte vet att han är arvinge till ett besegrat kungadöme, blir populär hos Burgunds efter att ha dödat dragen Fafnir. Hans belöning är en enorm skatt som har en förbannelse över sig. Men Siegfried trotsar förbannelsen och det gör att hans älskade krigardrottning Brunhild svävar i livsfara.

Regissör: Uli Edel
Originaltitel: Ring of the Nibelungs
Alternativ titel:The Sword of Xanten (Bioversion Storbritannien)
Alternativ titel:Die Nibelungen (-)
Ursprungsland: Tyskland, Italien, Storbritannien, USA
Längd: 03:04, 02:12 (Bioversion)
Benno Fürmann
Sean Higgs
Götz Otto
Ralf Moeller

miffo

Siegfried är arvtagare till ett helt kungarike, men i sina unga dagar blir det våldsamt övertaget av fiender. Han blir räddad och växer upp hos en fiskare som tar hand om honom och lär honom om livet. När en drake börjar terrorisera landsbygden så ger han sig ut för att dräpa den trots att kungens soldater har misslyckats. Han lyckas och blir därmed ägare av Nibulungens skatt. Det största skatt som har samlat på denna jord. Vad han inte vet att Nibelungen skatt är förbannad. När han förälskar sig i krigarkvinnan Brunhilda så slår förbannelsen igenom ordentligt.

Nibelungens ring ska absolut inte jämföras med Tolikens Sagan om ringen på något sätt överhuvudtaget. Om något så är det tvärtom. Den här sagan är en gammal germansk/nordisk saga från vikingatiden och en viktig del i den nordiska mytologin och dess historier. Namnet Nibelungens ring (orginalnamnet är Völsungasagan och innehåller mer än bara det som visas i filmen) har den fått från kompositören och nazisternas nationalskald Wagner som gjorde opera på den på 1800-talet (rätta mig om jag har fel på den punkten).
Genom hela filmen så håller dom sig relativt trogen till orignalberättelsen, även trots att Kristanna Lökken's Brunhilda har fått en mer framträdande roll i den här versionen, och hon har blivit nergraderad till vanlig människa istället för att vara en av Odin dömd valkyria. Därav har mycket av hennes stora scener i orginalberättelsen förändrats, men det är inget som direkt påverkar filmen (trots att jag blev lite besviken på det dock).
Filmen i sig är tyvärr enbart gjord för TV och är egentligen en Miniserie, och lider av alla de stigmatiseringar som dessa brukar lida av. Lite för lite budget för att göra vad dom egentligen vill, en kanske profesionell regissör, men oerfaren, eller så hastar dom igenom för att hålla tidschemat. Sen måste jag säga att jag starkt ogillar utseendet på Siegfried. Hans ansiktsform stör genom hela filmen.
Totalt skulle jag vilja ge den här ett betyg mellan 2 och tre. Den är lite för bra för att bara vara en två, och lite för dålig för att vara en trea, men jag friar hellre än fäller när det gäller ett eller flera av mina favoritämnen, fantasy och nordisk mytologi, så det får bli en väldigt svag trea istället.

Vissa filmer griper tag i mig så mycket att jag har svårt för att se dom igen. Dom filmerna betyder väldigt mycket för mig. Det här är en av dom filmerna. Otroligt bra film! Kristanna Loken brukar inte göra jättebra roller men den här rollen var hon född att spela! Hon är perfekt som krigarkvinnan Brunnhild!

PS: ser att många ger låga betyg och sen skriver något om Sagan om Ringen? Inte konstigt att ni ger låga betyg om ni har satt ribban SÅ högt! Vaddå? För titeln har "ring" i sig? Har Tolkien copyright på ringar eller? Det här är ju två HELT olika sagor! Det är inte Sagan om Ringen 4! Den här sagan skrevs dessutom långt före Tolkiens trilogi.

geka

Alla har en ”Akilleshäl” – även de som dräpt en drake och badat i dess blod. Bara jag som tänkte på det?

Nej, den här filmen var inte alls särskilt bra.
När jag hittade den på videoteket blev jag glad över att ha funnit en fantasyfilm (sådana som jag Älskar att se), och även fast det egentligen bara var jag i min familj som var intresserad av den så såg vi den allihop. Ingen av oss gillade den något vidare.
Visst, början var väl okej – det såg ut att kunna bli en bra film som jag hoppats, trots de dåliga skådespelarna. Men sedan blev den bara sämre och sämre. Allt blev så struligt och irriterande, tillslut försvann alla personernas livs betydelse. Jag ville bara att den skulle ta slut, brydde mig inte alls om ifall alla dog eller om det blev ett ”Och så levde de lyckliga i alla sina dagar”-slut. Men jag ville trots det se hur det blev, hur likgiltig jag än var mot det.
Den blir godkänd av mig för att jag älskar fantasy och för att den inte var så dålig att vi slutade titta på den, men jag rekommenderar den verkligen inte. Enligt mig så är denna film inte en av bättre de fantasyfilmerna. Jag kan säga massor som är bättre än den här.
Det som det stod på filmfodralet – ”En film för alla Sagan om Ringen-fan” eller något sådant – stämmer definitivt inte. Nej, usch, nej!

gorgar

En alldeles utmärkt film!
fattar inte vad de gjorde som gett den här filmen en etta. satt de och sov?

rekommenderar den här filmen till alla som vill se en riktigt bra äventyrsfilm !

miffo

Värdelöst Värdelöst, sämsta skådisarna i en helt obegriplig film. Se den inte för guds skull.

Inkpen

Det är en komedi va? och btw det handlar inte om att den har ordet ring i titeln , det handlar om kvalitet...

geka

Nej, den här filmen var inte alls särskilt bra.

Gisli

Tycker du om fantasy är det här en klart sevärd film, en av de bättre jag sett. Jag fattar inte vad de tänkte på när de castade huvudrollen men Von Sydow och Loken väger upp mycket.