Jarhead

Krig:

Krig:

Handling: Under Kuwaitkriget beger sig en grupp marinsoldater ut i den obarmhärtiga ökenhettan för att utföra ett uppdrag som krypskyttar på jakt efter en fiende de inte ser i ett land de inte känner av en anledning de inte förstår. Men de är alla stolta soldater födda in i en tradition av frivillig värvning och de skulle aldrig komma på tanken att överge sin uppgift av en så enkel orsak.

Regissör: Sam Mendes
Scott MacDonald
Brian Geraghty
Laz Alonso
Evan Jones

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Den här var förbaskat bra alltså. Sam Mendes, mannen bakom världens bästa film - American Beauty, har än en gång med sitt bildspråk och känsla skapat filmmagi. Och med sig har han igen kompositören Thomas Newman som är fantastisk på att göra filmmusik. Min direkta uppfattning var att filmen var bra, men i efterhand växte den ju mer och mer jag tänkte på den. Det finns vissa scener som är så makalöst vackert utförda att man bara njuter. Gyllenhaal och Sarsgaard (upptäckte honom ordentligt för första gången) gör jättebra i från sig. Inte långt från en femma i betyg.

filmernas härskare

Vilken lysande film man får beskåda i Sam Mendes nya skapelse.

En arme av burkhuvuden får chansen att kunna vänta i öknarna och strida mot iraker. Jake Gyllenhaal är en av de flintisarna som väntar otåligt på att få sätta en kula rakt igenom någons panna och börjar flippa ut totalt, eftersom den eviga väntan och öknens varma miljö får en att bli mentalt utmattad.

Detta är en nästan satirisk krigs-skildring och som ger en annorlunda upplevelse om någons synpunkt på "kriget". Det blir inte mycket sådant, utan visar mer om råa soldaters sysselsättningar under den långa väntan- onani, onani och lite mer onani. Men fungerar riktigt bra, då man börjar fundera över det här kriget.

Filmen innehåller även massor av spektakulära och ibland hemska scener, såsom oljebränningarna och de civila irakerna som bombarderades sönder i sina bilar.
Riktigt skön musik medföljer.

Men om man skulle kunna jämföra detta verk med andras krigs-verk (om det nu går, eftersom det inte blir mycket till krig i Jarhead), så kulle man kunna säga att detta blir en lite blek krigsfilm.
Alla ingredienser finns med här och blir inte då så mycket originellt som man först hade förväntat sig.

Jarhead blir trots det en alldeles utmärkt, fängslande och lysande film med grymma Jake Gyllenhaal och Peter Saarsgard i rollerna...

Trodde att den skulle vara grym men jag blev grymt besviken.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Every man fights his own war. / Welcome To The Suck

Detta var en helt klart skön film med bra skådespelarinsatser av Gyllenhaal och Cooper (liten men bra och koncis insats), men bäst var trots allt Foxx som lyckades klämma allt som går ur den egentligen mindre roll han har som det befäl han är. Filmen var också extra intressant för mej personligen då jag har exakt den motsvarande utbildningen i Sverige (I19, Boden) som spanare/prickskytt - kul att se hur de tänker och gör i USA. Otroligt fascinerande hur spännande filmen var fastän de faktiskt inte "gör nånting" i sin väntan under filmens två timmar. Detta är nog en typisk grabbfilm (rätta mej om jag har fel, tjejer). Rätt skön musik då och då och helt ok foto.
Nej, denna film hamnar inte i DVD-samlingen då den trots allt, kanske något motsägelsefullt, är något oengagerande och till viss del även mindre intressant. Vill inte, men kan se om detta. Ingen film som går till historien direkt. Dock mycket intressant scenen i öknen med de brända bilvraken och liken - den var berörande (!).

Trivia: Filmed in the Imperial Valley in Southern California, which features conditions very similar to Iraq. Some scenes had the mountains in the background digitally removed. Additional desert scenes were also filmed in Mexico. / The word "fuck" and its variants are used 278 times in this film (38 times with the prefix "mother").

goni

medioker film, men ändå sevärd

En helt okej film jag brukar inte gilla action/krigs filmer men den här förvånade mig mycket så en trea

Social__Distortion

Dålig film i mina ögon. händer inte särskillt mycket då de iprincip gåromkring i öken i Irak och väntar på ingeting.. Svag 2.a

Månsken

En totalt ointressant film som inte handlar om speciellt mycket enligt mig. Jag hade så betydligt högre på förväntningar på denna film med det var inget för mig. Om man är kille gillar man dock nog Jarhead mer än vad jag gjorde eftersom detta är en typiskt killfilm med bara killskämt. Det är som var bra med filmen var att skådespelarna faktiskt var trovärdiga. Jag tycker att Jake Gyllenhaal är bra i många filmer så jag förstår inte varför han är med i denna film. Jag spolade de sista 40 minuterna eftersom jag tycket att filmen var så dålig.

Biopremiär: 2006-01-13

Jarhead 2: Field of Fire (2014)
Jarhead 3: The Siege (2016)