Kampen om elden

3,7

Handling: En fredlig stam av neandertalare 80 000 f Kr angrips av homo erectus och vargar. De är nära att utplånas och förlorar dessutom den livsviktiga förmågan att göra upp eld. Tre av dem ger sig av för att återupptäcka eldens hemlighet.

År: 1981
Ron Perlman
Rae Dawn Chong
Nameer El-Kadi

dumskallen

Jag älskar den här filmen! Dialog saknas eftersom det handlar om neanderthalare, men bildspråket och skådespelarnas kroppspråk säger allt vi behöver veta.

En liten grupp neanderthalare blir av med den eld de har, eftersom de inte känner till att man kan skapa eld själv så beger sig tre av gruppens män iväg på en farofylld resa för att hitta ny eld och ta med sig hem för att gruppen inte ska frysa ihjäl osv.

Det blir en lång resa, fylld av möten med både fientliga och vänliga stammar av människor (både neanderthalare och moderna människor). Kulturkrockar, slagsmål, vilda djur.

Det är en varm och finstämd film i många stycken, man får följa de tre sökarna i deras strävan efter att förstå vad de upplever. Det är väl främst där filmens styrka ligger, i att man får uppleva kulturkrockarna och man får ta del av exempelvis dilemmat som uppstår när känslorna svallar inför mötet med en kvinna och beslutet måste tas om man ska ta med eld hem till gruppen eller stanna och börja ett nytt liv?

Det är en mycket annorlunda film som absolut kan rekommenderas!

Hook

Stark Relationsdrama i Istid.

En flock neandertalare lever ett stila liv i sin grotta, tills en morgon då deras hem blir attackerat av en annan ras människo-apor som vill åt deras eld. I stridens hetta så försvinner halv flocken och elden dör ut. Tre unga och villiga erbjuder sig för att återfinna flamman som binder gruppen bokstavligen och paradox menat.

De som binder den filmen samma är dess förmåga att använda kroppsspråket för att föra historien framåt. Äventyret är fullt av laddade situationer såsom kannibalism, kultur skillnader och relationer. Humor finns det gått om då vi får se en ung Ron Perlman som neandertalare-krigaren. Det är både biologisk och väldigt intressant hur filmen presenterar alla sorts människo-arter innan de blev homosapien.

Att sitta i lera eller regn med väldigt lite djurpäls eller inget alls kanske inte är så lockande men se på oss idag och hur vi lever så är det inte så konstigt att man ibland undrar om vi kunde gjort det bättre för oss. Filmen slutar där den började om då med en tanke ställare. Hur skulle du klara dig utan att dela med dig.

Kampen om Elden är nog en film som kanske mest passar under skolutbildningen (kanske inte inom katolska.läroverket) den har en sub-plot som handlar om relation mellan det okända och de vi håller nära och kära. Det går från en comedia-delarté till att bli ett känsloladdat dram och komedi inom loppet av två timmar. Filme känns lång men också kort för man vill se mer då sluttexternarullar. En sak till muskien och det stora viderna gör en betydligt stort intryck till en film i sällan skådat slag.

skådespelare: 5
regi: 5
manus: 5

helhet: 5

dumskallen

Det är en mycket annorlunda film som absolut kan rekommenderas!