Lilla kycklingen

Handling: Chicken Little handlar om en kille som är liten för sin ålder och i stället för att vara stadens stora skämt vill göra något hjältemodigt. Tillsammans med sina vänner tvingas han rädda världen.

Regissör: Mark Dindal

Catherine O'Hara
Patrick Warburton
Adam West

filmernas härskare

Disney lär sig inte av sina misstag.

Vilken besvikelse, men man kunde ju ha förväntat sig det, eftersom många av deras senaste produktioner faktiskt är taskigt genomförda.

Det som kunde ha blivit en mycket fin och riktigt spännande film för barn, blir det nu en platt, torr, förutsägbar och medelmåttig underhållning för.. ja, jag vet inte vilken åldersgrupp denna är till.

I denna film blir den lilla kycklingen utsatt för allt möjligt: tuggummi på byxorna, slängningar på fönsterrutan, utskällningar, förakt och annat orättvist. Hela tillvaron är känns helt fel att se.

Chicken Little, Anki, Fisk, pappa Kluck och resten av co. är dessutom så tråkiga och så osympatiska att det nästan inte går att se denna. Fadern till den mobbade lilla kycklingen får mig att vilja sätta en kula genom hans fjädertätta panna, på grund av hans dåliga beteende och sätt att behandla ett barn. Sedan räcker det inta att Chicken Little smälter pappas hjärta genom att slå en homerun, då fadern ändå inte tror på honom.

De flesta skämt faller nerför ett stup utan lyckad resultat, exemplvis var scenen med Fish som Kong fullständigt onödig och många andra skämt kan barn ha svårt att förstå, eftersom det hela nästan blir svårförstådd parodi på andra filmer. Det blir slängar av E.T., Världarnas Krig, King Kong, m.m.

Dock finns småroliga stunder, då exempelvis grisen skriker hysteriskt efter Fish som plötsligt försvunnit i ett ufo eller då man får se en filmatisering av Chicken Littles upplevelser av invasionen.
En annan riktigt rolig detalj är igelkottens tre enda repliker (!) i filmen.

Här finns även ett budskap till föräldrar. Att kunna lyssna på sina barn.

Men det är små saker och räcker helt enkelt inte för en hel film som dessutom hade ett alldeles för snabbt tempo.

xtraordinary

Ah... underbar film xD

den var bra, men sorglig. Jag tyckte sååå synd om lilla kyckligen.

Stark 2:a och inte mer tyvärr.
Lite smårolig film men inte så mycket mer.
Finns endel tanke i filmen dock :)

Sandraaa

En okej film. ger den en stark 2

Hmmm blev ganska besviken på denna, trodde faktiskt den skulle vara mycket bättre. Till en början känns det nästan som dem förespråkar för mobbning och själva filmen känns så otroligt dålig och jobbig att titta på, dock så tar den sig efter halva filmen och den blir iaf ganska bra. Tyvärr ändå en av Disneys sämre filmer.

Noisome

Söt story om den lilla kycklingen som tror att himlen håller på att falla ner. . . Väldigt roliga figurer, speciellt kycklingens något udda kompisar.

Biopremiär: 2006-02-03
Filmen är animerad