Forum » Övrigt » Fritt forum » Resetråden!          Resetråden! 2013-01-04 05:44:48
Foruminlägg: 3283
Det behövs lite aktivitet, jag tänkte att jag kunde starta en resetråd. Nej men titta, Wookad är seriös?!?!

Berätta lite om era reserfarenheter, drömresmål, inplanerade resor etc. Eller vill ni helt enkelt bara ha tips på platser att besöka i framtiden?

Själv har jag sammanlagt varit i 47/48 länder (beroende på hur man räknar) i fyra olika världsdelar under mina 24 år. Förhoppningsvis bär det av igen framåt sommaren.

-------

Min "meritlista" so far, exkl. charterresor och dylikt:

2007 Europaresa 33 dagar med interrail.
Amsterdam - Paris - Nice/Monaco - Rom - Amalfikusten/Capri - Venedig - Bled (Slovenien) - Mostar (Bosnien) - Kroatien (Split, Hvar, Vela Luka, Dubrovnik) - Montenegro (Zabljak/Durmitor via Podjgorica) - Belgrad - Budapest.

2008 Grönlandsexkursion
Åtta dagars resa där vi vandrade, besökte glaciärer, gjorde båtturer etc. Besökte områden omkring Kangerlussuaq, Ilulissat och Oqaatsut på västra sidan.

2010 Europaresa 34 dagar med interrail.
Krakow/Auschwitz - Prag - Wien - Bratislava - Budapest - Brasov/Bukarest - Sofia - Thessaloniki - Skopje/Lake Ohrid (Makedonien) - Sarande (Albanien) - Korfu - nattbåt till Bari - Sicilien och Egadiska öarna.

2011 USA & Kanada 33 dagar.
Bokade in ett par U2-konserter och åkte iväg med ett annat U2 fan. Vår resa gick Miami (U2)/Everglades national park/Key West - Chicago (U2) - Montreal (U2) - Toronto (U2)/Niagara falls - New York (U2).

2011 Asien 3 månader
Thailand (Bangkok, Koh Tao, Koh Phangan, Koh Samui, Bangkok igen) - Hong Kong - Japan (Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima, Miyajima, Fukuoka, Kagoshima, Aso-vulkanen, Tokyo) - Thailand (Bangkok, Koh Samed).

2011/2012 Sydamerika 9 månader
Varav 3 månader i Buenos Aires där jag läste spanska. Reste runt i Uruguay, Brasilien, Chile, Argentina, Paraguay Bolivia, Peru och Colombia.

Mina favorit-rekommendationer:
1. Patagonien & Eldslandet
Södra Argentina och Chile. Här finns de vackraste nationalparkerna jag besökt, höga berg, glaciärer, skogar, häftigt djurliv m.m. Mycket bra för vandring. Rekommenderar verkligen områdena kring El Calafate/El Chaltén i Argentinska Patagonien, Ushuaia i Eldslandet i Argentina samt nationalparken Torres del Paine i södra Chile. Besteg en del vulkaner också.

2. Grönland
Passa på att åka hit innan glaciärerna smälter. Mycket vackert för vandring. Nästan inga turister har hittat hit, och på hela Grönland bor endast ca 50 000 pers på en yta stor som det kontinentala Europa. Helt galet! Rekommenderar framförallt båttur till Oqaatsut, isfjorden vid Ilulissat, myskoxburgarna på Kangerlussuaqs flygplats, vandring upp på Sugar loaf för att se midnattssolen, samt glaciärbesök.

3. Amazonas
Besökte Amazonas från Iquitos i norra Peru. Världens enda riktiga stad som inte kan nås via land. Enda sätten att ta sig hit är att flyga eller att åka flodbåt flera dagar. Vi valde givetvis det sista alternativet, en flodbåt som tog oss flera dagar. Vi sov i hammockar på däck och åt samma föda som alla lokalbor - ris och kyckling, varje dag. I Amazonas såg vi en massa vilda djur från rosa floddelfiner till sengångare till tarantellor. Mycket häftigt!!

4. Japan
Har alltid känt nånting för Japan och velat besöka det. Gjorde verklighet av drömmen och åkte dit förra året. Besökte bland annat Park Hyatt (hotellet från filmen Lost in translation. Andra rekommendationer är Shinjuku/Shibuya i Tokyo (helt sjuka kvarter), Kyotos gamla tempel, atombombslämningarna i Hiroshima och vulkanerna/varma källorna på Kyushu i södra Japan.

5. Bolivia
Ett av världens billigaste länder, fullt med en massa dvärglånga indianer med konstiga hattar. Halva Bolivia ligger dessutom på hög höjd, så höjdsjuka bör inte leta sig hit. Saltöknen Salar de Uyuni, silvergruvan Potosí, Sucres gamla gator, La Paz samt en bestigning av berget Huayna Potosí rekommenderas. Toppen av Huayna ligger på 6088 meter. Det är 3 dagars-exkursioner dit. Vandring i snö/is hela vägen upp. När vi nådde toppen var det 20 grader kallt och väldigt blåsigt. Tuffaste jag gjort i mitt liv. En cykeltur nerför Death road är också att rekommendera. Tar några timmar, går förjävla fort och är rent ut sagt livsfarligt. Kör du utför ett stup så är du död, därav namnet.

Drömresmål:
1. Sydafrika (vithajsdykning)
2. Indonesien (dykning)
3. Tanzania (safari)
4. Västkusten i USA (bila runt, samt NHL-matcher)
5. Tibet (vandring)

[Inlägget redigerades av Wookad 2013-01-04 05:50:16]
  2013-01-04 15:35:49
ToxicAvenger
Registrerad: 2006-02-14
Foruminlägg: 2888
Fkin awzum. Själv hade jag stannat kvar i Amazonas.

Intressant läsning man. Så fort jag kirrat enough cashmoney flyr jag landet.
__________________________

Morality - middle-class morality, that is - is for me the immoral, which one must fight. It is the morality that is founded on our most unjust institutions, like religion, fatherland, family, culture - everything that people call "pillars" of society"
  2013-01-09 22:46:21
Registrerad: 2003-08-06
Foruminlägg: 3280
Wow Wookad, du har ju vart runt om i hela världen..))
Skulle med vilja de...
Bara varit runt i Europa där Rom varit bäst strax före London och Marseille.
  2013-01-13 18:28:43
Vart ska du då, Toxic?

Drömdestinationer?

Kom precis hem från Abisko. Såg norrsken samtliga tre kvällar jag var där.

Närmast blir en liten 3-4 dagarsresa till Nordirland. Flyger till Belfast i början på februari någon gång. Därefter blir det Giant's Causeway och lite vandringar i naturen.

I april/maj, eventuellt juni, siktar jag på Asien, men vi får se om det blir av.
  2013-01-14 00:43:19
Whacha workin wit wook?

Vithajsdykning är något även jag har högt på min lista. Mäktiga djur som fasen vithajar. Avsaknaden av trygghet när man väl kliver ner i burjäveln är väl vad som får en att inte packa väskorna redan ikväll.
__________________________

Livet är eländet som pågår mellan fyllorna.
  2013-01-14 21:54:27
Foruminlägg: 5020
Jag är i Egypten just nu, sedan torsdags - nu tor 17/1, i Marsa Alam: 2 saker här är MÅSTEN. 1. världens bästa dykning 2. Luxor m. Konungarnas dal

2013-01-15 01:36:47
Nice 002!

Om ni har tid så skulle jag, trots att jag inte varit där (dock incheckad på Arlanda när flyget ställdes in pga Mubaraks intåg) förutom pyramiderna, Luxor och dykningen åka på en dagstur/tvådagarstur till Jordanien för att se Petra, ett av världens sju "nya" underverk.
  2013-01-27 12:25:55
Foruminlägg: 5020
När var det då exakt datum?

Problemet är att det är 50 mil mellan Cairo och Marsa Alam, Hurgada ligger mycket närmare Cairo (även om det inte är promenadavstånd). Så pyramiderna får bli en annan resa till Egypten.

Likaså Jordanien och Petra får bli en egen resa nån gång, Känner en Irakier i Sverige som har lägenhet där, säger att det finns många poliser där som gör att man känner sig trygg, kanske åker med honom nån gång.

F.ö. är nog Röda Havets dykvatten det bästa tillsammans med Stora Barriärrevet. Undrar om dykvattnen i Thailand står i samma klass...?

2013-01-29 15:29:59
Foruminlägg: 3283
Exakt minns jag inte, men i slutet på januari/början på februari 2010 bör det ha varit.

Blev inget Nordirland. Vi åker till Istanbul istället.
  2013-02-01 13:12:21
Foruminlägg: 5020
Istanbul har jag varit, 3 dar, asskön stad, fint.

Irland och Nordirland vill jag fortfarande till en vacker dag (fast där regnar det ofta).

2013-02-06 21:02:05
Foruminlägg: 3283
Kom hem igår från en 5-dagars sejour i Turkiet. Besökte förutom Istanbul även Kapadokya i södra Turkiet, känt för sina stenhus och penisformade hus (i folkmun "svampformade". Jag och tjejen flög varmluftballong där. Riktigt mäktigt.
  2013-02-07 12:34:08
Foruminlägg: 5020
Ok, nice. Jag såg istället Pammukkale, men Kappadokien vill jag se om jag kommer tillbaka till Turkiet en dag.

2013-04-14 21:47:07
Foruminlägg: 3283
Nyss hemkommen från Irland / Nordirland. Var där med tjejen i en knapp vecka. Besökte bland annat Cliffs of Moher, Giant's Causeway och en jävla massa zlottz. Mycket vackert
  2013-04-15 09:25:35
Foruminlägg: 5020
*gilla* Till Irland ska jag också till en vacker dag, och bila

2013-04-16 01:41:20
Irland är grymt. Åk!

Härnäst blir det Asien i sommar. Malaysia, Borneo och Filippinerna. Blir ingen jättelångresa dock, endast cirka 2 månader tyvärr.
  2013-04-16 12:07:46
Hook
Registrerad: 2005-02-05
Foruminlägg: 1078
va bara två månader!?
__________________________

"Its Wasn't Me, it was the one-armed man!"
  2013-04-16 13:14:00
Foruminlägg: 3283
Vilket är rätt kort då vi planerade att vara borta i ett halvår. Men visst, två månader är inte fy skam det heller!
  2013-05-09 02:47:08
Foruminlägg: 3283
Åker 30e maj. Tjooooohey!

Det jag ser fram emot mest är att dyka med valhajar och se vilda orangutanger och elefanter. Samt att sänka några sköna pils på beachen, såklart!
  2013-08-05 11:57:02
Foruminlägg: 3283
Jahapp, då har man varit i Asien en vända. Malaysia/Singapore, Sabah på norra Borneo och Filippinerna blev det tillsammans med frugan (EDIT: Kan tillägga att vi INTE är gifta)

Några highlights:
* Snorklade med valhajar på Cebu, Filippinerna. Coolaste jag gjort, tror jag.
* Gjorde ett dyk med thresher sharks på Monad Shoal. Äckligt häftigt det med.
* Orangutanger i Sepilok på Borneo.
* Kolonier av miljoner eldflugor i Kuala Selangor.
* Besteg världens minsta aktiva vulkan, Taal, på hästrygg.
* Hittade en vild Rafflesia efter en hel dags research. Rafflesia, även kallad "corpse flower" är en av världens största och mest illaluktande blommor.
* Vilda elefanter och vilda "probiscus monkeys" (näsapor) i Kinabatangans naturreservat.
* Och inte att förglömma, storstäderna Kuala Lumpur, Singapore och Manila.

Och en massa mer som jag inte kommer på just i detta nu...

Efter det gjorde vi en avstickare till Lake District i norra England och vandrade där några dagar. Mycket vackert. Beatrix Potter (skrev barnböcker, t.ex. Pete the Rabbit) bodde där.

Andra som gjort resor i sommar?
[Inlägget redigerades av Wookad 2013-08-05 11:57:44]

forummoderator Filmpunkten
  2013-08-07 13:44:42
Registrerad: 2006-12-28
Foruminlägg: 222
Jäklar vad mycket du reser, Wookad! Lär ju ha kostat asmycket. Har du i månadslön?
  2013-08-28 02:53:18
Foruminlägg: 1667
Wook sitter väl knappast på någon akademisk grund (högdraget hån mot Wook). Skulle tippa på nattpass @ närmaste budbilsfirma. Alternativt kokainsmugglare. Ärvda kulor är även det en möjlighet. Tvekar att han endast köpt en lott. Förbannat fin kille det där.
  2013-08-28 11:25:17
Foruminlägg: 3283
Visst har jag en akademisk grund. Vad mina pengar har med er att göra övergår dock mitt förstånd

Och nej, budbilar har jag aldrig rattat. Har inte ens körkort. Sånt behövs inte när tunnelbanan ligger 50 meter under en

Back to topic.
  2013-08-29 00:54:43
Registrerad: 2003-08-06
Foruminlägg: 3280
Alla vill veta vad Wookad tjänar...?

Jag reser tyvärr inte alls mkt, har ej råd annars så...
  2013-08-29 02:23:34
Foruminlägg: 1667
Ren besvikelse Wook. Här inväntar man en minst lika förhatlig respons men icket.

"* Snorklade med valhajar på Cebu, Filippinerna. Coolaste jag gjort, tror jag.
* Gjorde ett dyk med thresher sharks på Monad Shoal. Äckligt häftigt det med.
* Gjorde några fridyk vid Balicasag ner längs med en drop off från korallrevet ner mot 70 meter. Jag kom "bara" till 19,3 som bäst, med fenor. Sikten var för övrigt uppåt 40 meter enligt guiderna, mäktigt!!"

I brist på tid så sänker jag mig till det mediokra sinnets nivå och återupprepar vad som tidigare framförts - *avis* såväl som *gilla*.
[Inlägget redigerades av dawe100 2013-08-29 02:23:59]
[Inlägget redigerades av dawe100 2013-08-29 02:24:39]
  2013-08-29 16:52:25
Foruminlägg: 3283
Se så, pojkar små. Er tid kommer.
  2013-08-31 10:45:53
Foruminlägg: 5020
Är på Vätö nu över helgen. Finfin ö i Sthlms norra skärgård!! I helgen finns dessutom ostindiefararen Götheborg i Norrtälje hamn för åskådning! Maxat!!
Har även fixat kanariefåglarnas burar till tip-top, lagt gårdagens pizzakartonger i eldningstunnan och sett tunga regnmolnen komma in med hiskelig fart för att vattna de små pelargonerna på fina tomten! Ännu mer maxat!!

Shining Pearl, är du hemma i krokarna?