Forum » » Biografer » Bio - Utomlands   Obs. Arkivforum. Det går inte att svara i denna tråd.        Bio - Utomlands 2006-06-26 08:47:10
Registrerad: 2004-08-28
Foruminlägg: 21
Jag har rest en del runt om i världen och undrar lite
stilla om vad ni filmpunktare har haft för erfarenheter från
era biobesök utomlands.

Min 10-i topp lista utan någon inbördes rangordning.
(Har endast kommentarer om länder där jag sett mer än
tre filmer)

ARUBA - Modernt fint biokomplex vid hamnen i Oranjestad,
inklämt mellan Casinon och grymma båtar. Lugn publik, mest turister. Inga andra biografer utanför Oranjestad vad jag vet.

SINGAPORE - Har varit där två gånger, mycket moderna biografer som jag varit på. Stolsraderna var branta i de flesta biograferna vilket gjorde att man hade mycket fin sikt var man än satt.

TJECKIEN - Blandad kompott. Allt från gamla, charmiga biografer till supermoderna som "Slovanský Dúm" i Prag, en av Europas modernaste biografer. Sett bl.a. "American Psycho" på nattbio där endast jag och  en handfull ensamma killar satt...hmmm, creepy, kändes som om alla var potentiella wackos. Tjeckien har en del coola utomhusbiografer på somrarna.

MEXIKO - Har endast varit på fräscha och nybyggda biografer i turistorten "Playa del Carmen" två år på raken.
Otroligt mycket barnfamiljer på helgerna.

HONG KONG - Mycket historik och anor. I Kowloon distriktet finns några få gamla biografer kvar, annars moderna och fina biografer.

THAILAND - Bangkok har många fina biografer. I området kring MBK finns moderna biokomplex. Blandad publik, mycket unga thailändska par.

FRANKRIKE - Blandat utbud, var för många år sedan på en riktigt stor bio i Paris, nära Moulin Rouge. Även varit på mindre och lite "mysigare" biografer. Mycket tjejer på biograferna, både singlar och tjejkompisgäng.

USA - Florida, New York eller Kalifornien. En riktig upplevelse att gå på "rätt film". Har varit bl.a. på premiär i San Francisco när sista "Dirty Harry" visades. Otroligt drag där publiken vrålade och tjoade rakt ut när Clintan fyrade av sin första replik. Eller på Manhattan i New York där jag såg en middnattspremiär på "Donnie Brasco". Trodde jag och brorsan hade gått in på fel film eftersom vi var de enda vita bland ca 300 svarta.  Då var man inte kaxig kan jag säga. Det kändes som om hela gänget kom från Bronx & Queens.

MALAYSIA- Georgetown i Penang hade en toppmodern biograf i närheten av KOMTAR tower. Dåliga asiatiska kung-fu filmer gick som smör där. Såg en en del "oförglömliga" skräpfilmer. Mycket blandad publik. Rätt skön atmosfär.

ENGLAND - Har bara varit på bio i London och Brighton, men tycker nog det var ganska likt Sverige i mångt och mycket.

Filmer där jag sett färre en tre filmer på färre än tre biografer och därmed inte har bildat mig en uppfattning, inkluderar:

Vietnam, Kambodja, Macau, Italien, Spanien, Norge,
Polen, Tyskland, Schweiz, Sri Lanka och Maldiverna (riktigt soft). Har annars varit i mer än 30 andra länder där jag tyvärr inte haft möjlighet att se några filmer. Berätta gärna lite om era biominnen. (Sverige eller utomlands)

2006-06-26 12:43:01
ToxicAvenger
Registrerad: 2006-02-14
Foruminlägg: 2888
Enda gångerna jag har gått på bio utomlands var i Houston, Texas och i London. Det var ungefär likadant som i Sverige.
__________________________

Love me! LOVE ME!!! / Ur "Devil Horse from hell."
[Inlägget ändrat av ToxicAvenger 2006-06-26 12:43:30]
  2006-06-26 15:16:07
Registrerad: 2005-03-03
Foruminlägg: 1061
Semsestrar mest när jag är utomlands och då uteblir film totalt för mig. Aldrig haft en tanke att besöka en biograf när jag varit utomlands, speciellt kanske pga textning och krångel med biljetter och dylikt.

Tänkte även fråga varför du reser då ofta, något slags jobb eller rent av riktigt god ekonomi?

cstroMANIA
[Inlägget ändrat av carlstrom 2006-06-26 21:57:50]
  2006-07-01 22:28:07
Miss Ljung
Registrerad: 2004-12-18
Foruminlägg: 283
Jag reser ganska mycket men har bara varit på bio en gång utomlands. Det var i USA förra sommaren när jag såg Världarnas krig. Biografen var ganska liten och låg i Whittier, en liten stad utanför L.A. Hade inga problem med textning eftersom filmen mest bestod av actionscener och coola specialeffekter
Skulle även vilja testa biografer i andra länder/städer.

[Inlägget ändrat av Miss Ljung 2006-07-01 22:30:04]
  2006-07-03 14:25:26
perjonzon
Registrerad: 2005-04-05
Foruminlägg: 412
Både England och USA e bra ställe för att se på bio då man slipper dessa jävla undertexterna

Dark,Darkest,Darko
  2006-07-28 13:13:44
Miss Ljung
Registrerad: 2004-12-18
Foruminlägg: 283
Just nu ar jag i Cairns, Australien och har gatt pa bio inte mindre an 6 ganger har! Det finns tva biografer i city och jag har besokt dom bada. En ligger i ett varuhus, Cairns Central, vilken ar den mest populara. Den andra ligger ganska avskilt pa en gata mitt i city. Verkligen jattemysiga. Fast jag avskyr reklamen innan, den ar namligen helt stilla med en GRYMT retfull rost... Forsoker alltid komma 10 min for sent pga. det

[Inlägget ändrat av Miss Ljung 2006-07-28 13:17:45]
  2006-07-29 21:44:47
Savannah
Registrerad: 2003-10-01
Foruminlägg: 346
Hmmm...har svårt att bestämma mig för den bästa av tre bioupplevelser i utlandet: i tunisiska staden Sousse såg jag någon VanDamme-film (dubbad på franska, förstod ej mycket av den antagligen kassa dialogen) under 90-talet i en bio med svettiga plastsäten och med rökare i salongen, i Schweiz såg jag "Mad Max" (den där med Tina Turner-låten i) textad på tyska och franska (allt på TV var dubbat, men inte filmerna - tack för det!) och i USA såg jag häromåret ett par filmer i en fräsch och luftkonditionerad bio med svindyrt popcorn och dito biogodis - precis som hemma...
__________________________

"A man's best friend is his mother." Norman Bates, "Psycho"
[Inlägget ändrat av Savannah 2006-07-29 21:45:35]
  2006-08-30 10:49:06
Julmust
Registrerad: 2002-11-02
Foruminlägg: 33
Måste älska biografen dem har på Brach (en ö söder om Kroatien), där man sitter under en stjärnklar himmel med underbart stereoljud från två värstinghögtalare, och som grädden på moset såg jag Superman Returns!

Förstå min ironi är ni snälla.

2006-08-30 14:40:56
Wookad
Registrerad: 2006-03-21
Foruminlägg: 3283
NHL hur gammal är du? Du verkar ju ha vart utomlands en del Lär ha kostat en j*vla massa?
__________________________

Jag är en gulleplutt hejdå
  2006-08-30 16:07:44
miffo
Registrerad: 2003-01-06
Foruminlägg: 379
Hmmm...min absoluta favoritbiograf utomlands måste nog vara North Gate Cinema i Cork, Irland eftersom jag bor i samma hus och jag mer eller mindre känner dom som jobbar nu (kan ha nåt med att göra att jag är där ca: 4-5 ggr i veckan).
Annars är Kino1 i Sandvika utanför Oslo en väldigt schysst biograf (eller var iaf när jag bodde där). THX-ljud, gott med bens-rum, fickor i armstöden för läsk och ryggstöd som går att luta. Till det så var den ganska nybyggd (kanske nyrenoverad, kommer inte riktigt ihåg), så den var väldigt fräsch oxå.
__________________________

Il messaggero non è importante.
  2006-10-10 07:34:39
Registrerad: 2004-12-09
Foruminlägg: 1470
Jag har bara varit på bio en gång utomlands...
På Malta, såg "Bridget Jones dagbok"..
__________________________

Obs. Arkivforum. Det går inte att svara i denna tråd.