Forum » » Övrig diskussion » Misstag i filmer   Obs. Arkivforum. Det går inte att svara i denna tråd.        Misstag i filmer 2006-09-11 17:36:57
Foruminlägg: 186
Vad för misstag har ni sett i filmer? tex att nån kamera speglas, eller att nån ur filmenteamet syns i bild.
I tex Titanic kan man i en scen se kamerakille speglas i en glasdörr. (scenen då Jack skall äta middag i 1:a-klass med Rose&co).
sedan i Gladiator i en scen syns en filmteknikers ben klädd i jeans, i bild. det är i början av filmen då maximus matar sin häst. (lite svårt att förklara)

Har ni själva sett andra filmer med liknande misstag eller har ni nån bra hemsida där man kan läsa om detta?

[Inlägget ändrat av krillan 2006-09-11 18:53:56]
http://www.egosystem.com/starwars/bloopers.htm __________________________

"Never give a sucker an even break" - W.C. Fields
  2006-09-11 18:08:23
Foruminlägg: 3936
www.moviemistakes.com är lätt den bästa sidan, den är otroligt intressant och innehåller timmar av rolig läsning.
Det rolig är att det begås misstag i ALLA filmer som görs, oavsett hur perfekta de än må vara så kan man hitta tabbar i dem. Ta "Spider-man" till exempel. När han räddar MJ för första gången när det regnar så kastar han två killar med sit nät in i ett fönster. 3 sekunder senare så är rutan tillbaks, intakt och repfri. Också när han i sitt rum, när han tränar sitt spindelnät så har han sönder en slags legogubbe som faller i bitar, också då syns den intakt efter ett bildbyte. Fantastiskt kul.

Det mest klassiska är antagligen bilen som syns i fjärran som sprider stora dammoln efter sig i "Sagan om Ringen", scenen då Frodo och Sam står på "majs"-fältet.
__________________________

"My Bathroom is messier than yours"
  2006-09-11 18:51:17
Foruminlägg: 186
jaha, så myten om bilen i Sagan om ringen är då sann. när jag gick i 9:an så poängterade en "nörd" i min klass med flera utrpostecken att det absolut inte syntes en bil i bakrunden. det får jag kolla närmare på då!

Btw, tackar för länkarna!

[Inlägget ändrat av krillan 2006-09-11 18:51:38]
  2006-09-12 21:02:27
kalles
Registrerad: 2006-02-09
Foruminlägg: 855
Men det är bortredigerat på dvd:n..

Kalles
  2006-09-13 00:07:30
Foruminlägg: 3936
Det är det säkert, jag har den första filmen på vhs och där syns det väldigt tydligt om man koncentrerar sig på att leta efter just misstag.

2006-09-13 12:37:23
Foruminlägg: 186
Jag ser bara att den väller ut en massa rök, men jag ser inte att det är en bil det kmr ifårn.
kanske är min vhs-kasset som börjar bli lite suddig?=S

2006-09-13 14:02:14
Foruminlägg: 3936
Man kan faktiskt se silhuetten av bilen och att dammet rör sig i kurvor. Men vad kvittar det, så himla kul är det inte.

Mina personliga favoriter från LoTR är: (obs lite spoilers)

I Slutet av första filmen när Boromir blir skjuten av pilar och Aragorn just dödat Lurtz så springer han ner till Boromir; han passerar ett par döda orcer och en av dem lyfter på huvudet när han springer förbi.

I andra filmen när Merry och Pippin försöker fly från orcerna in i Fangorn-skogen så är det en häst som -det ska se ut som  det - klockar Pippin med sina hovar. Då ser man att Pippin är obunden - i scenen innan är hans händer fastbundna.

Sen finns det en massa kul grejer att upptäcka - om man läst boken, eller kan en del Tolkien överhuvudtaget - att Alvernas pilar tex dödar på stört, en pil räcker alltså. Men hur många pilar tar inte orcen som ska spränga muren vid Helms klyfta (andra filmen) - ungefär 2-3 stycken. Det finns massor av tabbar i filmen och det är kul när man väl hittar dem.

2006-09-13 14:08:46
Foruminlägg: 186
det där du nämner om när Pippins händer helt plötsligt är obundana, skar inte han och Merry av repen med hjälp av en orc-yxa som låg brevid dem?
elller va det i momentet efter han blev klockad av hästen?

2006-09-13 18:49:44

MJAU

-Im gonna' kill you
-Förlåt, va sa du?
-I love you!
-you're not the only one...

/ Ur "Devil Horse from hell."
  2006-09-13 23:48:03
DuskBringer
Registrerad: 2005-05-17
Foruminlägg: 1061
Det har aldrig slagit era oskarpa hjärnor att bilen i LotR kanske inte alls är ett misstag? Jag menar i en värld av mirakel, med ringar som gör en osynlig, döda kungar som rider omkring på svarta hästar, småbögiga alver som kan leva för evigt, trollkarlar och mycket annat… så är det en skraltig jävla bil som ni tycker är mest uppseendeväckande!! Det lär väl inte vara någon match för Gandalf att påta ihop en bil, när han kan tillverka fyrverkeriraketer som vid detonation blir till levande drakar? Jag tror att han tänkte “vafan ska ja me en jävla häst till när jag kan bygga ihop ett riktigt vrålåk, som tar mej från Fylke till Rohan-passet på tre röda”.  All ära åt Skuggfaxe men i Midgård är nog en Mercedes G-Wagen eller en Landrover fan så mycket mer praktiskt.
__________________________

Shit don't happen to me - I happen to shit.

Unknown
  2006-09-14 09:52:42
Foruminlägg: 186
Håller fullständigt med dig DB. Riktigt stort misstag att jackson&Co inte tog med en Mercedes i en fantasy-film. Vilket j*vla misstag dem gjorde!

2006-09-14 16:37:26
KatrinaL
Registrerad: 2006-03-02
Foruminlägg: 517
I Troja kan man se ett flygplan. Jag minns inte riktitgt men jag har för mig att det var i början av filmen. Lite roligt eftersom det inte fanns flygplan på den tiden.
__________________________

Brainiac vardagar kl 20:00 på Discovery Channel. Missa inte!!

Lordi rock the hell outta you
  2006-09-14 16:55:47
Mattias15
Registrerad: 2006-01-08
Foruminlägg: 423
Nähe flygplan, det var som faan.  Och varför klaga på LotR.
__________________________

Interviewer: Do you hate Rocky?
Clubber Lang: No, I don't hate Balboa. I pity the fool.

Interviewer: What's your prediction for the fight?
Clubber Lang: My prediction? Pain.

2006-09-14 17:04:53
Foruminlägg: 3936
Fanns det inte flygplan då!? Gick de eller?

2006-09-14 17:07:32
Timoti
Registrerad: 2005-07-27
Foruminlägg: 781
'Jag såg filmen som de hade lagt in med alla misstagen, det bästa var ju Braveheart och Star Wars!
__________________________

Joe: With the exception of Eddie and myself, whom you already know, we're going to be using aliases on this job. Under no circumstances do I want any one of you to relate to each other by your Christian names, and I don't want any talk about yourself personally. That includes where you been, your wife's name, where you might've done time, or maybe a bank you robbed in St. Petersburg. All I want you guys to talk about, if you have to, is what you're going to do. That should do it. Here are your names...

Joe: Mr. Brown, Mr. White, Mr. Blonde, Mr. Blue, Mr. Orange, and Mr. Pink.

Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?

Joe: Beacuse you are an faggot that's why.

Mitt favorit dialog från Reservoir Dogs.
  2006-09-14 18:38:44
Foruminlägg: 186
Star Wars var ju klockren. Tack vare det misstaget så såg det ju ut som att det klippet kom från en parodi på Star Wars!

2006-09-14 22:15:57
Foruminlägg: 3936
Du har mycket fantasi Duskbringer, men Gandalf är ju vis, och om han verkligen skulle vilja ta sig någonstans fort så lär han istället warpa sig dit. Fast, man vet ju faktiskt inte säkert om Gandalf glider omkring i en stylad Lancer eller dylikt.

2006-09-18 22:00:44
ToxicAvenger
Registrerad: 2006-02-14
Foruminlägg: 2888
VAGINA

-Im gonna' kill you
-Förlåt, va sa du?
-I love you!
-you're not the only one...

/ Ur "Devil Horse from hell."
  2006-09-19 01:17:37
Tapas?

2006-12-30 14:58:41
GSGBG
Registrerad: 2006-12-30
Foruminlägg: 9
I filmen 30 November...

Där polisen kommer till villan där tumult har uppståt... är man vaken ser man att den ena polisen tappa sin mössa två gånger... har ni sett andra filmer där det förekommer missar... lågbudgetfilmer kanske har mer sådant eller?

2006-12-30 14:59:41
Foruminlägg: 3936
Det har du ju redan skrivit.. Eller ah, just det.
__________________________

Gillar långa promenader i månsken och fläskiga kvinnor.
  2006-12-30 16:44:59
modv0074
Registrerad: 2005-08-02
Foruminlägg: 3343
i Rocky 5 gjorde de ett jädrans stort misstag med Rockys son. I 4:an. så är Rockys son som en 4 5 åring. i 5:an. ser han ut som en 12 åring. 5:an. utspelas ju direkt efter 4:an. Måste vara historiens största film misstag.
__________________________

Mason 'The Line' Dixon: It's over.
Rocky Balboa: It isn't over till it's over.
Mason 'The Line' Dixon: Where's that from... the 80's?
Rocky Balboa: That's probably the 70's.

Rocky Balboa (Rocky VI)
  2006-12-30 18:51:08
Registrerad: 2004-12-09
Foruminlägg: 1470
Har hört om nåt misstag i "Så som i himmelen", men jag minns ej vad det var... nån som vet? Hursomhelst, hoppas det ej stämmer eftersom det är min favoritfilm.

2006-12-30 20:31:59
rednaxela
Registrerad: 2005-11-28
Foruminlägg: 346
I de riktigt dåliga filmerna har jag sett misstag mycket misstag i alone in the dark fanns det.

JA
  2006-12-31 09:36:59
Foruminlägg: 3936
Hehe ja rednaxela. Något jag lade märke till var vajrarna som ofta syntes, om de hade tur att inte göra det så rörde sig ändå människorna på tok för underligt. Att de flyger rakt upp i luften hängandes horisontellt bara efter en meter... Haha.
__________________________

Gillar långa promenader i månsken och fläskiga kvinnor.
Obs. Arkivforum. Det går inte att svara i denna tråd.