Forum » » Filmdiskussion » Hjälp! Vad heter filmen??   Obs. Arkivforum. Det går inte att svara i denna tråd.        Hjälp! Vad heter filmen?? 2007-01-01 17:33:36
Vader_69
Foruminlägg: 2
Jag som liten såg tillsammans med min bror en tecknad film om ett litet blått tåg, som så gärna ville bli ett passagerartåg eller godståg (eller ngt liknande), men han var fortfarande för liten...men så dök det upp ngt, så tog han den uppgiften (att transportera antingen cirkusartister, i form av talande leksaker, eller om det bara var leksaker, som skulle bli julklappar eller ngt liknande...jag minns att det var en docka med, och en kråka-tror jag?)
I vilket fall som helst, så sa detta lilla tåget "jag tror jag kan" vid flera upprepade gånger....och under färden stötte de på olika hinder osv...
Grejen är den att vi har haft den inspelad på ett gammalt band, men som har antingen kommit bort, eller blivit överspelat, och vi skulle väldigt gärna vilja få tag på den filmen igen!
Så, snälla! Om det är ngn som känner igen den här tecknade filmen om det lilla blåa tåget, så snälla, hjälp!
Tack på förhand!
//Vader_69

2007-01-01 17:49:45
Oskar_90
Registrerad: 2004-07-03
Foruminlägg: 943
Jag känner till ett blått lok som heter Thomas, men visserligen i serieform. Kan det vara det?

Annars hittade jag en liten text i en googlesökning och fann resultat som påminde om en bilderbok jag hade som liten. (Sökte på ' "jag tror jag kan" blå ')

"Jag hörde den underbara berättelsen om Det glada blå loket när jag var omkring tio år gammal. Som barn var jag intresserad av berättelsen eftersom vagnarna i tåget var fyllda med leksaksdjur, leksaksclowner, fällknivar, pussel och böcker samt läckra godsaker. Men loket som drog tåget över berget gick sönder. Berättelsen handlar om hur ett stort persontågslok kom förbi och ombads att dra vagnarna över berget, men det ville inte nedlåta sig att dra det lilla tåget. Ett annat lok kom förbi, men det ville inte stanna och hjälpa det lilla tåget över berget för att det var ett godstågslok. Ett gammalt lok kom förbi, men det ville inte hjälpa till för det sade: "Jag är så trött . . . Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte."

Då kom ett litet blått lok åkande längs spåret, och det ombads att dra vagnarna över berget till barnen på andra sidan. Det lilla loket svarade: "Jag är inget stort lok, . . . och jag används bara till att koppla vagnarna på bangården. Jag har aldrig kört över ett berg." Men loket oroade sig för att barnen på andra sidan berget skulle bli besvikna om de inte fick alla godsakerna som fanns i vagnarna. Så det sade: "Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan." Och det kopplade ihop sig med det lilla tåget. "Pust pust, tuff tuff, sade det lilla blå loket. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan. Jag tror att jag kan." Med denna inställning nådde det lilla loket bergets topp och medan det fortsatte ner för andra sidan sade det: "Jag trodde jag kunde. Jag trodde jag kunde. Jag trodde jag kunde. Jag trodde jag kunde. Jag trodde jag kunde. Jag trodde jag kunde." "
__________________________

I see you... you... are... gonna... get... get it... BREEDER!!!
[Inlägget ändrat av Oskar_90 2007-01-01 17:50:25]
  2007-01-01 20:53:37
Vader_69
Foruminlägg: 2
Ja! Den beskrivningen/citeringen du gav är just den filmen jag skrev om! Du råkar inte veta vad filmen heter?
=)

2007-01-01 22:23:53
bobby
Foruminlägg: 14
thomas & vännerna?

Kcik in thea ases?
Obs. Arkivforum. Det går inte att svara i denna tråd.