Vi på Saltkråkan

Vi på Saltkråkan  Köp filmen på CDON

Handling: Gå ner till Strandvägen i Stockholm en sommarmorgon och se om där ligger en liten vit skärgårdsbåt med namnet Saltkråkan I. Om det gör det så är det den rätta båten, och man har bara att gå ombord.
En vacker junidag stiger familjen Melkerson ombord på den båt som ska ta dem till Saltkråkan, ön som ligger där ytterst i havsbandet i Stockholms skärgård. Där bor Tjorven tillsammans med hunden Båtsman, sina föräldrar och sina två storasystrar Teddy och Freddy. Denna sommar lär Tjorven känna familjen Melkerson med den jämnårige pojken Pelle, hans storebröder Niklas och Johan, deras pappa som är änkling och kallas farbror Melker samt dottern Malin, äldsta barnet i familjen. Livet på Saltkråkan bjuder på många spännande äventyr: sjönöd, skattjakter, tjuvfiskare och mycket annat!

Astrid Lindgrens VI PÅ SALTKRÅKAN handlar om livet på ön Saltkråkan i Stockholms skärgård. Efter att ha haft ett sommarställe i skärgården i mer än 30 år tyckte Astrid Lindgren att hon kände miljön tillräckligt väl för att skriva om den. VI PÅ SALTKRÅKAN är den enda av Astrid Lindgrens berättelser som skrevs direkt för tv, det var först efter att tv-serien visats som manuset kom ut i bokform.

OBS: detta är TV-serien!

År: 1964