Lady in the Water

Lady in the Water Köp filmen på CDON

Handling: Den blyge portvakten Cleveland Heep träffar den mystiska kvinnan Story och bestämmer sig för att hjälpa henne hitta hem. ”Det kommer bli väldigt farligt”, varnar hon honom, ”och väldigt fascinerande”.

Det visar sig att ondskefulla väsen från en annan värld hotar att förgöra Story och alla som hjälper henne… och de som bor i huset inser snart att de är en del av historien. Deras liv visar sig ha en dold mening och de trotsar ondskan för att fullfölja sina öden.

Regissör: M. Night Shyamalan
Freddy Rodríguez
Bill Irwin
Noah Gray-Cabey

Copyright Sandrew Metronome

Ord kan inte beskriva denna fantastiska filmupplevelse. Den är ett vackert och hoppfullt mästerverk som konfronterar ondskan och hyllar medmänskligheten på ett hjärtevärmande sätt. Filmens kryptiska upplösning tvingar en att tänka, samtidigt som den allra sista scenen inte påminner om någonting annat jag någonsin sett. Wow! Stort cred till regissören och de båda huvudrollerna.
"Men think they are alone in the world. That is not true. We are all connected. One act can one day affect all."

Så har man efter en lång väntan fått se Shyamalans Lady in the Water med Paul Giamatti och Bryce Dallas Howard i huvudrollerna. Skiljer sig en hel del från hans senaste filmer, men det är knappast till det bättre. I hans tidigare filmer kunde jag verkligen leva mig in i karaktärernas situation och föreställa mig "tänk om det här skulle hända mig", vilket har varit tjusningen med dem. Här blir det för mycket flum och saga blandat med verkligheten för att man ska kunna tro på det. Det är helt enkelt för overkligt för att tas på allvar, men för lite saga för att fängslas av det.

Shyamalans patenterade mystikkänsla finns givetvis kvar, men är inte lika gripande som tidigare. Stör mig dessutom på flera detaljer i filmen så som de minimalt ifrågasättande grannarna och att Shyamalan har givit sig själv en så pass stor roll. Inget att haka upp sig på egentligen kanske, men i och med att han inte direkt är någon duktig skådespelare så förstör det helhetsintrycket. Lägg därtill fula specialeffektslösningar och en ovanligt blek Giamatti. Besvikelsen är väl inte total, men ändå rejäl. Hoppas på en uppryckning framöver.

"Shyamalans bästa film hittills, den fångar, och vägrar släppa mig"

Lady In The Water fångade mig, precis som Shyamalans tidigare filmer gjorde - på ett sätt som ligger på ett plan djupare än själva filmen. För, från början trodde jag att Lady In The Water bara var en film som skulle lura mig precis som The Village gjorde - Att filmen från början ter sig vara normal film med en handling som kör på raka spåret, men som slutar med en twist som förändrar allting, på ett smart och smidigt sätt. Det djupet ligger över Lady In The Water som en dimma genom hela filmen. Jag kunde känna starka sporadiska rysningar i hela kroppen vid tillfällen i filmen då inget läskigt egentlige hände. För från början av filmen - som man tror ska vara något åt skräckhållet - så tar en sig gåta plats i filmen som karaktärerna ska försöka lösa, och som man själv försöker klura ut, och ens egna teorier visar sig hela tiden vara fel då nya vändningar dyker upp och förändrar allt.

Lady In The Water är väldigt enkel att förstå väl efter att man sett klart filmen, men under tiden man ser den så luras man konstant - vilket är ett genidrag av Shyamalan.

Här blandar Shyamalan saga och verklighet på ett naturligt och trovärdigt sätt. Skådespelarna bidrar ännu mer till realismen - och bäst är, tro det eller ej, Shyamalan i en viktig biroll - och musiken är väldigt vacker och mystisk.

Lady In The Water är en vacker, välspelad film som kombinerar saga och verklighet på ett trovärdigt sätt; Men ingen saga är alltigenom god och det är just därför som Shyamalan är den regissör som är bäst lämpad till att göra en sån här film. För spänningen finns alltid där och småläskigt är det hela tiden, dessutom dyker det upp en del scener som verkligen får en att hoppa till - det såg ut som att hela biosalongen gjorde vågen vid ett antal tillfällen. Jag är tacksam för att jag fick slippa känna mig så blåst som jag gjorde när jag såg The Village och att Shyamalan tänkte lite på publiken den här gången.

En fantastisk bioupplevelse, jag fullständigt sköljdes över av magi, rysningar och sköna känslor helt enkelt. Man kan säga att jag fick en filmorgasm, precis som med musik, att man verkligen ryser och känner att: Detta är verkligen bra. Det är inte ofta jag får den känslan, förvisso, men just i det här fallet var den väldigt stark.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4
Känsla: 5

Jag säger som Wildpalm, att film inte måste vara så komplexa och komplicerade som i Eternal Sunshine.. och Donnie Darko - som båda är väldigt bra filmer - det räcker med att de bara ger en bra, skön känsla och är underhållande. Samtidigt märker jag tydligt den bristande logiken i Lady in the water, som hur alla verkar gå med på "uppdraget" och samtidigt känner jag lite inåtvänt för ett par fåniga scener. Men vad gör det när en film faktiskt lyckas med att få en att känna något utöver det vanliga?

Inte så värst dålig som jag trodde den skulle vara men den kändes lite väl vimsig och barnslig efter halva filmen.

De första 30 minuterna var intressant och spännande på något vis, men sedan blev den bara sämre och sämre. En tvåa får räcka.

Noisome

Började segt, fortsatte segt, slutade segt. Dåliga effekter, förstod mig inte alls på det som skulle vara spännande/läskigt.
Tror inte jag förstod filmen alls faktiskt. Knepig.

grymt dålig kan jag säga, trodde inte alls den skulle handla om det den gör

MaliciousDelight

En oerhört vacker film! Spännande och magisk. Fotot var underbart, och man blir verkligen glad av filmen. Vissa saker kunde dock ha gjorts bättre, men ingen film är perfekt. En STARK trea.

En riktig skitfilm!! det ar bara en tant som sitter i en duch!

En klar 3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Taglines: Time is running out for a happy ending. / It's not under the bed. / It's in the back yard. / It's not in the closet. / Lullaby. And good fright! / Some stories are real. / A Classic Bedtime Story For A New Generation.

En rätt fin liten söt historia som jag såg utan svensk text (!). Lite häftigt manus och mycket fin musik (både temat och soundtracket). Skådespelarprestationerna är väl helt ok. Fascinerande att se hur litet geografiskt och faktiskt utrymme som behövs för en hel film (se filmen så förstår ni)!
Jag tycker detta blandande av verklighet och saga fungerar utmärkt, bara man är inställd på det, vilket man ju mer eller mindre måste vara då man vet att det handlar om M. Night Shyamalan.
Parentes: Dallas Howard har bland de snyggaste filmben och -fötter jag någonsin sett!
En hel del intressanta och udda karaktärer hittar man i filmen. Tycker dessutom Night själv gör bra ifrån sig som den rätt lågmälde författaren i lägenhetskomplexet.
Endast vid ett tillfälle i mitten ca kände jag att den blev lite seg i tempot, tyvärr.
Mnjaee... vet ej i dagsläget om jag skulle köpa in den till DVD-samlingen, men den är klart sevärd 1-2 ggr, om inte för nöje så för att kanske hitta fler detaljer vid andra titten (med text). Skulle iaf vilja se om denna med flera andra samtidigt inkl full språkförståelse, för att ge den en full och ärlig chans!

Trivia: The plot of the movie is based on a bedtime story M. Night Shyamalan wrote for his kids. / Kevin Costner was considered for the role of Heep. However, Paul Giamatti accepted the part before they contacted Costner (Giamatti was really the first option). / Night was in talks with Philip Seymour Hoffman for an unspecified role. Hoffman, despite the fact that he "loved the script, liked the role" had scheduling conflicts. / Night, delighted after he discovered unknown Cindy Cheung, was shocked to hear that her agent demanded 1 million dollars for her role in the film. Night was prepared to pay the SAG minimum, $65,000. They settled at $100,000.

Biopremiär: 2006-09-15