Zathura: Ett rymdäventyr

Zathura: Ett rymdäventyr  Köp filmen på CDON

Handling: Äventyret börjar med att två unga bröderna upptäcker en avlång låda i en park som de snabbt avfärdar som ”ett dumt gammalt spel”. Pojkarna, som är nyfikna av sig, öppnar lådan och upptäcker en djungelspelplan (Jumanji) som ligger överst. De ignorerar denna och tittar under där de hittar ett annat spel, med en spelplan som har rymdtema och en färgad bana som leder till den lila planeten Zathura. De börjar spela och varje gång någon av pojkarna slår tärningen eller drar ett spel kort så händer något häpnadsväckande. Efter att ha stött på både meteorer och gigantiska robotar så börjar bröderna mer och mer att uppskatta varandras sällskap…

Regissör: Jon Favreau

Dax Shepard
Kristen Stewart
Tim Robbins
Frank Oz

En värdig uppföljare till klassikern Jumanji - berättelsen om det särskilda spelet som släppte loss djungelns djur och odjur. Robin Williams stod för huvudrollen i den filmen men i Zathura, som skiljer sig något, är det två grabbar som får bli utsatta för ett rymdäventyr.

Även om detta utspelar sig i rymden så är grunden densamme. Pojkarna börjar spela, får inte sluta förrän de är klara och konsekvenserna i spelet visar sig vara på riktigt. Självklart dyker det upp - förutom hemskheterna - en rad helgoa karaktärer. Bäst av dem är Dax Shepard som spelar Astronauten. Skådespeleriet är ovanligt bra föra att vara barnfilm, givetvis gör sig skådisarna till för att få till det på ett löjligt och barnsligt vis, men den där omogenheten som Dax Shepard är så bra på räcker gott och väl.

Jumanji var snygg för sin tid vad gäller datoranimering, men Zathuras hela styrka ligger just i bild och musik, det är fasligt snyggt att se ett hus flyta omkring i rymden. Det här är nästan för mycket fantasi för mig att klara av, men det påverkar ändå inte Zathura till det sämre. Detta är en film som underhåller både vuxna och barn, jag känner igen skådisarna - som är väl valda - samt att filmen är väldigt snygg. Barnen kan gott njuta av sina Zorgoner och robotar, det är ju de som blir utsatta av allt.

En till en början spännande familjefilm... Men sedan blev den bara sämre och sämre, den var så långdragen då det bara hände samma typ av saker under hela filmen.. Man visste även vad som skulle hända hela tiden vilket gjorde det hela en aningen trist. Godkänt, men inte mer!

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: A New Adventure From the World of Jumanji

Detta är en film som gjord som en uppföljare direkt efter Jumanji med Robin Williams *, men filmen når inte riktigt upp i samma höjder som företrädaren även om den så klart är spännande. Gillar man fantasi kommer man gilla detta familjeäventyr som kanske kan vara lite, lite scary för mindre barn att se. Lagom längd.
Manuset är helt ok.
Robin Williams saknas faktiskt för att göra filmen ytterligare lite bättre. Vore roligare med Tim Robbins också uppe i rymden (!), tror jag, eftersom han är bäst skådespelare av de som är med.
Bra CGI-effekter. Bra effekter och smink i övrigt.
Nja, detta hamnar nog för en extremt billig peng i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om om man har barnasinnet kvar.

Trivia: Originally conceived as a direct sequel to Jumanji (1995). The visual effects supervisor on that film, Ken Ralston, was lined up to direct before Columbia abandoned the project in favor of adapting Zathura.

Sofia92

Den här filmen är lite för mycket barnfilms-stuk för mig, det mesta är så typiskt och självklart, man känner igen precis allt. Med det säger jag inte att filmen är dålig, Zathura är definitivt ingen dålig film på något sätt, men den når på långa vägar inte upp till E.T - en barnfilm som kan uppskattas lika mycket oasvett åldersgrupp. Zathura ser jag mer som en 'barnfilm', och som en sådan är den väldigt bra. För mig är det en stark tvåa.

Natta or Tattis

Tycker att den var rätt hyffsad. Är säker på att jag skulle gillat den starkt om jag var yngre.

En ny film som har grundiden Jumanji men det gör inget för det är ju en helt annan film!

herregud vilken dålig film!! Jumanji är en mycket bättre film!

Flora

den började riktigt bra, sen blir den bara sämre och sämre. men helt okej rakt igenom. fast rymdvarelserna var sjukt dåligt gjorda, usch, det var nästan pinsamt.

men jag är ett stort fan av josh hutcherson, så jag tycker filmen var ganska bra.

Jumanji (1995)