Face Off

Face Off Köp filmen på CDON

Handling: I en karusell, på ett tivoli, befinner sig FBI-agenten Sean Archer med sin son. Ett skott smäller av och en kula avsedd för honom träffar istället hans son. Sean tar upp jakten besatt av tanken att få fast mördaren. Den iskalle psykopaten och bombmannen Castor Troy skadas under jakten och faller i koma, bara minuterna efter sitt avslöjande att han apterat och gömt en biologisk bomb, stor nog att utplåna hela San Fransisco. Klockan tickar, men inget vet var. På regeringens order genomgår Sean en ny avancerad kirurgisk metod. Han byter skepnad - till mördarens ansikte.

År: 1997
CCH Pounder
Robert Wisdom
Margaret Cho
Jamie Denton

Så här ska riktig action se ut! När dessutom två av de bästa inom genren möts kan det knappast gå fel. Fartfyllt och spännande från första stund ända fram till slutet. Såväl John Travolta som Nicolas Cage gör härliga insatser och det är omöjligt att avgöra vem av dem som glänser mest. Odödliga huvudkaraktärer och överdrivna explosioner känns plötsligt helt rätt och det toppas dessutom med helsköna repliker. Nästan lite synd att tv ska sända den så ofta, då den blivit snudd på slutkörd, men faktum kvarstår att det här är en av de bästa filmerna inom råaction-genren.

Nikita

Den här filmen faller på att den alldeles för overklig. Visst, det är fiktion, inte verklighet, men det spelar ingen roll.
För det första så är jag ytterst osäker på att en sådan "operation" skulle vara möjlig att genomföra, för det andra så blir de ju givetvis inte identiska bara för att de byter ansikte (och röst); åtminstone hustrun borde ha märkt det (som någon annan har påpekat), för det tredje så är det ganska tveksamt att Sean Archer tillåtits att så aktivt delta i jakten på den som dödat hans son, och det finns en mängd andra saker.
Jag tycker nog även att det blir lite väl mycket skjutande.

Det blir ändå en trea i betyg, för filmen är trots allt ganska välgjord och underhållande.

detta är väl en sådan film man måste ha sett, helt klart okej

Den får inte mer än en trea eftersom även fantasy filmer måste vara logiska och kom igen. De blir ju inte helt lik den andra bara man byter ansiktet, kroppen och längden och allt annat då? Och hans fru märkte det inte ens.
Den får inte mindre än en trea eftersom jag trots allt tycker att idén är cool och filmen är underhållande.

crack_of_dawn

Riktigt bra! Den håller en verkligen fastklistrad med nerverna på spänn framför rutan.

Det är bra skådespel och man får en bra connection med karaktärerna samtidigt som det är action när det är som bäst!

Noisome

Eftersom Nicolas Cage är en av mina absoluta favoriter är det givet att denna filmen får ett bra betyg. Övriga skådespelare är också duktiga, storyn är trovärdig om än overklig, spännande och gripande och det finns humor i den också.

Sofia92

Blandningen av allt rakt igenom gör face off till en perfekt filmupplevelse. Jag hade inte räknat med en femma, kanske inte ens en fyra eftersom action överlag är på ett särskilt vis som sällan sticker ut och tilltalar mig, jag gick in kritiskt till face off, men blev snart både övertygad, klistrad och tagen. Det här är handling, spänning och tajming när det tilltalar mig som allra mest!

inzomnia

Gjorde mig inte besviken. En actionrulle jag gärna ser om. Travolta gör här en come back och Cage är lika brilliant som vanligt. Skådespelarna har jobbat hårt för att kopiera varandras gester och ansiktsuttryck. Filmen blir aldrig långsam eller trist.