Da Vinci-koden

Da Vinci-koden Köp filmen på CDON

Handling: En tyst och stillsam kväll på museet Louvren i Paris sker ett mord. Detta mord är början på avslöjandet av en illavarslande intrig innehållande hemligheter, som blivit beskyddade av ett sällskap sen Kristi dagar. Offret är en högt rankad agent i detta anrika sällskap som, minuterna innan han dör, lyckas lämna kusliga ledtrådar vid brottsplatsen. Hans barnbarn, kryptografen Sophie Neveu och den kände symbologen Robert Langdon börjar försöka reda ut ledtrådarna vilka leder till Leonardo da Vincis verk. Tillsammans blir de båda detektiver som försöker lösa mordet på Neveus farfar, men även de hemligheter han var utvald att skydda. För att komplicera ytterligare blir Langdon och Neveu misstänkta för mordet. Med bara några stegs försprång från polisen leder mysterierna Neveu och Langdon på en farlig resa genom Frankrike, England och genom historien själv.

Regissör: Ron Howard
Originaltitel: The Da Vinci Code
Alternativ titel:The DaVinci Code (Alternativ stavning)
Längd: 02:29, 02:54 (extended dvd edition)
Ingår i tema: Hans Zimmer

Clive Carter
Seth Gabel
Jürgen Prochnow

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Det här är filmatiseringen av Dan Browns uppmärksammade bok med samma namn. Boken är mycket fängslande, men det är inte spänningen som gör den extraordinär utan framför allt vad teorin om den heliga graal innebär. Det är precis detta som jag saknar lite i filmen. Även om den följer boken till stora delar så bygger filmen mer på spänningsmomenten än på den storslagna innebörden av det som de håller på att avslöja. Det blir lite för mycket "springa och lösa gåtor" i förhållande till allt annat.

Varken Tom Hanks eller Audrey Tautou gör några höjdarinsatser i huvudrollerna, utan det är Ian McKellen som stjäl hela showen. Några tämligen klyschiga moment i boken undviks ganska bra i filmen, men det är ändå något som gör att filmen inte känns riktigt äkta. Kanske för många välkända ansikten. Den lite hafsiga avslutningen kunde dessutom gjorts bättre och tydligare och jag förstår att personer som inte läst boken kan bli lite förvirrade. Sammanfattningsvis är det här en sevärd adaption som varken imponerar eller är särskilt dålig.

Tia

Audrey, Audrey, Audrey...från flummig romantiker i Amelie till tuff kryptolog i Da vinci koden. Jag fullkomligen avgudar denna vändning.

Tyvärr är filmen lite av en besvikelse när man sätter sig ner och läser boken (så tipset är att se filmen först). Sett den 2 ggr. Första gången trodde jag mig blivit uppslukad av filmen och var i extas för att vid andra kollen inse att det var en naken Silas jag ville komma åt en gång till och att handlingen är lite tafatt.
Filmen lämnar en diffus irritation svår att definiera och en hel del viktiga händelser i boken har klippts bort från filmen.

Filmen som helhet var okej men inte så mycket mer.

En sista reflektion som förgyller litegrann:

Som Captain Fache gör Jean Reno en suverän tolkning och en av hans repliker till Aringarosa har blivit något av en favorit: "Your Silas is dead"

Levish_

Efter att filmen hade fått så pass dålig kritik hade jag inte alls speciellt höga förväntningar.
Jag blev glatt överraskad när filmen höll en hög kvalité och spänningen var hög. Man vet aldrig vems sida någon är på, eller när allt vänder till något annat. Skådespelarna ( Hanks och Kellen ) gör ett suveränt jobb och passar i sina roller. Klart värd att se!

swing

Här är jag kanske kärringen mot strömmen. Tyckte faktiskt den var tråkig och lång. Hade det inte varit för Tom Hanks att jag nog plockat fram stickningen ;)
Skämt åsido, men den kan man hoppa över.

/susanne

Underhållande film som väntar på ett lyft som aldrig kommer.

Saknades mycket från boken, men det mest väsentliga var med. Tycker att detta ändå var en bra filmatisering av en bok. Boken var bättre som vanligt, men filmen var mycket bra även den. Kändes ändå lite långdragen mot slutet, men i övrigt alltså helt ok.

Shcookie

Jag har inte läst boken än, men filmatiseringen tyckte jag var väldigt bra. Inte perfekt, men ändå väldigt bra. Skådisarna spelade sina roller väl, där fanns mystik, lite action inslängt här och där.
Det var mysigt att kolla på den och slutet var ett riktigt "WOW ögonblick" för mig. Jag tror knappast det lämnar någon besviken.

En väldigt stark trea är den värd. Se den!

Fast jag blev lite förvirrad mot slutet och förstod inte precis, så att läsa boken innan man ser filmen rekommenderas starkt.

tårtsmula

håller inte alls samma klass som tex pulp fiction, den är aldeles för överdriven och overklig. Fast jag kan inte låta bli att gilla den ändå på nåt märkligt sätt

Har inte läst hela Dan Browns bok, så kan väl inte jämföra den med filmen. Hursomhelst så var filmen hyfsad. Lite spännande här och var och Tom Hanks är alltid sevärd.

druvs

SÅ bra! spännande och häftig.. man sitter fast som en fästing. Ett måste att se!

Biopremiär: 2006-05-19

Änglar och demoner (2009)
Inferno (2016)