Eragon

Eragon Köp filmen på CDON

Handling: En dag hittar den fattige bondpojken Eragon en vacker blå sten i skogen. Om han säljer den kanske hans familj slipper svälta under vintern. Men det blir inte som han hoppas - stenen kläcks och en drake föds. Eragon håller draken hemlig och ger henne namnet Saphira. De talar med varandra genom tanken och blir bästa vänner. Och legenden om drakar och drakryttare blir levande igen.

Över en natt förändras sedan hela Eragons liv. Han kastas in i en värld av faror, magi och maktkamper. Med bara ett gammalt svärd som hjälp och en sagoberättare som vägledare måste Eragon och Saphira färdas genom platser där mörka krafter härskar, i ett imperium som styrs av en kung vars ondska inte har några gränser...

Regissör: Stefen Fangmeier

Robert Carlyle
Gary Lewis
Alun Armstrong

Copyright Twentieth Century Fox

Det typiska med filmer som är baserade på böcker är att de alltid lämnar något ute. Sagan om Ringen (som alla säger påminner om denna) lyckades faktiskt med motsatsen, de fick med det väsentliga plus delar som faktiskt var intressanta - trots att de inte påverkade berättelsen något speciellt. Eragon, mina damer och herrar, misslyckas med båda delarna. Det var en stor besvikelse som ändå var underhållande. Special-effekterna var tokigt bra både i strid och i datoranimation. Däremot så var storyn fruktansvärt taskig, jag vet att man inte ska (om man läst den) jämföra filmen med boken, men det spelar ingen roll, för jag som läst boken kände knappt igen filmen. Allt gick i ultrarapid och det blev väldigt svårt att hänga med, sådant som förklaras väl och går på djupet i boken dyker upp i filmen som taskiga repliker och snabba (fula) klipp.

Skådespeleriet då, ja, det kunde jag faktiskt inte klaga på. Jeremy Irons är grymt bra som Brom och Edward Speleers är måttligt bra i huvudrollen Eragon, som också är hans första roll(!) och den ljuvliga Sienna Guillory är mer sexig än bra i rollen som alven Arya, vilket var godtagbart, hehe. Men vi får och hinner aldrig lära känna karaktärerna.

Jag ville luta mig tillbaka i biostolen, men det gick fan inte, jag högg till flera gånger när filmen plötsligt hoppade flera delar framåt i storyn på en sekund. Till slut var det bara den stora striden i slutet som jag suktade till och hoppades på skulle rädda resten av filmen, och den scenen var 10 minuter lång, fast det tog ett par timmar att läsa den i boken. I samma veva stöter jag på torra klyschiga repliker och ageranden. De sentimentala stunderna var fler än knivhuggen i striden.

Trots den stora besvikelsen var det faktiskt kul att få se hur Eragon blev som film, scenerna då Eragon flyger är fantastiskt välgjorda. Men tyvärr så hjälper inte det heller. Början var antagligen bäst, då ägget kläcks och Saphira introduceras. Fruktansvärt gullig späddrake som lockade fram många "ååhn" och lyckliga skratt från publiken, även mig, det kan jag inte förneka.

Ljud/Musik: 2 - En aning för storslaget vid fel tillfällen, annars rätt bra.
Manus/Handling: 2 - Boken är bättre, tro mig.
Skådespelare: 2 - Bättre än jag trodde, men bara från hälften av skådisarna.
Effekter/Foto: 4 - Väldigt snyggt gjort.
Filmlängd: 1 - Katastrofalt, för kort och det gick för snabbt.

Jag ger Eragon en stark etta, jag hoppas att nästa film är längre än fjuttiga 104 minuter. Som jag sa innan filmen: Boken Eragon är nästan dubbelt tjockare än Sagan om Ringen. Men filmen var bara hälften så lång, det kan inte lyckas på så kort tid. Jag hade rätt.

Det här är högfartsfantasy fullproppad med färgglada miljöer och effekter. Klart bättre än väntat, framför allt p.g.a. sin charm, men svagheten ligger i den komprimerade handlingen. Man får liksom aldrig luft för att hämta sig, vilket också leder till att man knappt hinner lära känna någon av karaktärerna, Eragon undantaget. Edward Speleers som spelar huvudrollen gör det faktiskt riktigt bra, medan Jeremy Irons som Brom känns otroligt klyschig och platt.

Personligen tyckte jag drakkonceptet var mäktigt och effekterna har jag inte mycket att invända emot. Aningen barnslig emellanåt, vilket gör att det ibland känns onödigt mycket "Harry Potter". Hade de slängt på en timme med lite mer karaktärsbeskrivningar, förlängda nyckelscener och vackra vyer så hade det kunna bli hur storslaget som helst. Nu blir det bara minimaffigt - som en turkisk peppar ungefär. Svag trea.

Cruel_Intentions

En bättre variant av Narnia eller en version av sagan om ringen för yngre. är den perfekta beskrivningen av denna film. Filmen gick lite för snabbt, och konversationerna var väldigt tydliga och inte speciellt djupa - väldigt anpassat till folk 7-14 eller nått sånt. Jag tycker filmen var väldigt bra hade önskat att den var djupare för skådespelarna var fantastiska, efekterna likså. Alla ressuser som bådar för ett mästerverk. jag kan tro att den yngre publiken blir förälskade i filmen men berättelsen var för mäktig för en så kort film. Svag 4a ändå för att den lyckats så bra med allt utom djupet på manuset.

3mm4

Läs boken istället, det är hundra gånger mer underhållande och spännande.

Milla86

Tankarna förs osökt till Sagan om ringen-filmerna. Både miljön och karaktärerna påminner om Tolkiens värld.

Historien är bitvis spännande. Det är bra skådespelare och häftiga scener. Däremot känns det som att man går för fort framåt utan att låta tittaren hinna känna någon empati för karaktärerna. Jag är heller inte nöjd med slutet av filmen.

Frida_OSX

mycket dålig återgivnig av böckerna. Det är näst intill som en egen berättelse med rippade namn.
bra gjorde flygscener, ok skådespel, altför snabb framfart- massor med viktiga saker var borttagna för att som jag såg det klämma ihop filmen till en så kort snutt som möjligt, bra musik.
hatar hur Saphira bara var en springare åt Eragon, medan hon i boken på vissa ställen avgudas.
som film var den rätt ok, som "bokfilm" värdelös.
mycket svag 2:a

Har mer potential men slutresultatet på detta äventyr blir dock en kalkon.

cullencarax

Ingen film som fick mig att hurra direkt. Handlingen är lite tunn och skådisinsatserna tafatta. Även om jag inte har läst boken, kan jag tänka mig att filmen inte alls kan mätas med den.

frejjaroos

jag ger filmen godkänt inte mer
Boken är mycket bättre.
Men det får bra betyg för skådespelarna

guldis25

var ett tag sen jag kolla på den men jag gilla den inte så där mycket

Biopremiär: 2006-12-15