Break Up, The

Break Up, The Köp filmen på CDON

Handling: Break Up börjar där de flesta romantiska komedier slutar, efter pojke-möter-flicka, blir kära, flyttar ihop för att leva lyckliga i alla sina dagar. Men ibland händer det ju som bekant att det inte blir så lyckligt och just så är det för Brooke och Gary när filmen börjar. Frågan är bara - vem ska flytta ut ur den mysiga bostaden som båda två tycker de har rätt till.

Regissör: Peyton Reed
Peter Billingsley
Vincent D'Onofrio
Jon Favreau
Cole Hauser

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Nelly83

Detta var en tråkig film. Jag hade väntat mig humor och romantik men istället fick jag se en långtråkig film om två personer som inte fungerar som par, som skriker och gapar åt varandra genom större delen av filmen. Ingen humor heller, förutom en lite smårolig scen i början där de äter middag med sina familjer, och Brookes (Jennifer Aniston) bror får igång alla att sjunga. Skådespeleriet är väl bra och filmen är välgjord så, men en riktigt tråkig handling. Jag var inte alls nyfiken på hur det skulle gå för dem. Sista halvan av filmen var visserligen något bättre. Sen utan att avslöja något så tycker jag den allra sista scenen i filmen kunde ha slopats.

Man ser den en gång.

Bjuder på endast ett par få skratt.

iresha

Vad var meningen med denna film ?

Sofia92

Jag tyckte första scenen i filmen var outhärdlig. En främling som bara ger sig på en tjej och drygar sig till vansinne för att nästan tvinga henne på en dejt emot hennes vilja. Hur i hela friden kunde Brooke någonsin falla för Gary? Men det är en personlig irritation. Vidare är filmen okej. Lagom mycket bråk, men Gary känns överdriven och stereotyp. Fenomenet känns igen, en bekväm och otacksam latis som inte hjälper till eller är omtänksam för fem öre, medan tjejen hushåller och donar med exakt allt. Budskapet är tänkvärt och betyder väldigt mycket i en relation då det har med rättvisa att göra. Filmen har sina stunder, men den kunde ha gjorts roligare och mer trovärdig. Framförallt skulle Gary haft en annan typ av roll. Som det är nu framstår han nästintill enbart som en självisk slusk. Hade man fått se en kärleksfull eller på något sätt omtänksam sida av honom, om så bara lite vid sidan av, hade man tyckt om honom och kanske velat att det skulle ordna sig mellan dem, nu hoppas man att det ska gå åt pipan. Det finns några scener då han är lite trevligare, men det är fortfarande för lite och alldeles för sent i filmen. Han har redan tappat förtroendet och man väntar bara på att Brooke ska släppa taget om honom någon gång.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: +
Regissör: Peyton Reed -
Skådespelare: Jennifer Aniston +
Unik: -

Sweet_Jenny

Ganska bra, men kunde ha blivit bättre och bättre slut också. Inte direkt en komedi tycker jag, mest sorgligt men jag grät inte. Skrattade lite på vissa stunder,

tex när killen betedde sig som en idiot (tyckte det var dumt ändå) och när tjejens brorsa.
Budskapet var bra ändå, "ta vara på den man älskar och inte ta givet att dem finns där alltid"...

The Break Up med Vince Vaughn och Jennifer Aniston i huvudrollerna marknadsfördes som en romantisk komedi, men är snarare ett drama med inslag av humor. Filmen är för den skull dock inte särskilt gripande, och regissörens försök att sladda in i två fack samtidigt resulterar i en udda film som aldrig riktigt lägger sig tillrätta. Någonting känns helt enkelt fel när eftertexterna rullar förbi. Var detta allt?

Vaughn och Aniston var ihop när The Break Up spelades in, och det kanske inte är så smart att jobba ihop med en partner, då paret gjorde slut strax efteråt. Hur det än är med den saken så är filmen varken särskilt gripande, romantisk eller rolig. Halvhjärtat försök att vara smart och originell så till den grad att filmen bara känns krystad och onaturlig.

Peyton Reed har tidigare gjort filmer som Bring It On (2000) och Down with Love (2003). Kanske är det hans uppenbara förkärlek för klyschor som manifesterades i dessa filmer som drog honom till detta projekt. Dock måste jag säga att en romcom kan vara att föredra framför denna stelbenta rulle som vilset famlar mellan olika fack utan att hitta någon egen identitet. I sådana fall vet jag åtminstone vad jag får och blir inte klubbad i magen med denna extremt taffliga avrundning.

"I want you to want to do the dishes."
"Why would I want to do dishes?"

Biopremiär: 2006-08-04