Järnjätten

Järnjätten  Köp filmen på CDON

Handling: Det är 1950-tal i USA och en pojke hittar en stor jättesnäll järnjätte i skogen. Men han blir tvungen att gömma sin nya vän eftersom omvärlden inte förstår.

År: 1999

Ollie Johnston
Jack Angel
Michael Bird
Devon Cole Borisoff

Detta är en förvånansvärt bra tecknad film från staterna, visst har Disney lyckats med många filmer, speciellt på senare tid, men de har aldrig riktigt tilltalat mig. För mycket sång, sentimentalitet och larvig humor har bara gjort mig besviken. Men Järnjätten skiljer sig från massan. Inte just bara för att den INTE innehåller 10 sångnummer, men för att den faktiskt är väldigt rolig och den där sockersöta sentimentaliteten är inte så fullt så söt i det här fallet - det fungerar med andra ord.

Mot slutet blev ögonen tårfyllda - Inte bara för att filmen var sorglig, jag blev också glad och lycklig. Detta är en ruggigt bra tecknad familjefilm med bra röstskådisar och skön handling.

Notera att jag inte på något sätt jämför Järnjätten med den riktiga jätten Miyazakis filmer. Detta är nästan för bra för att vara amerikanskt.

Småmysig tecknad film har har det där som inte Disney har. Filmen har ett skönt lugn och man slipper mycket input. Fint tecknad dessutom. Storyn är lite gullig och trots att det är väldigt mycket barnfilm gillar jag den.

Skönt att det åtminstone finns en tecknad film som inte är speciellt barnslig eller tramsig! En varm, enkel, medryckande och välskriven historia med snygg design, charmig tecknarstil och underhållande dialog.
Det där manuset ser jag också hade kunnat funka till en o-tecknad film eller kanske till och med ett spel. Hur som helst så är jag glad att det blev tecknat för jag anser att det behövs mer filmer av denna karaktär.

Med hästlängder den absoluta favoriten bland tecknade filmer. Och även en av de bästa filmer jag sett, överhuvudtaget. Jag älskar handlingen, sensmoralen, karaktärerna, dialogerna, citaten, uppbygget, komiken.. Helt underbart.

Jag så älskade den här filmen när jag var liten.. Helt klart en av mina favoritfilmer sen unga tider

necrosis

min favorit inom tecknade (ritade inte cgi) filmer.

jag vet att jag ska ha älskat denna film och gråtit till den! bra barnfilm.

Venom-

hehe jag minns när jag såg den :) den va skitbra då tyckte jag =)