Dead Silence

Dead Silence Köp filmen på CDON

Handling: En man kommer tillbaka efter en längre tid till sin hemstad för att lösa mysteriet på sin frus död och börjar gräva i stadens förflutna för att hitta sanningen. Allt blir mer invecklat då han upptäcker att allt började med en stum buktalseka som blev mördad av befolkningen i byn då hon var misstänkt för att ha mördat en liten flicka. Vad är sant och vad är falskt i Saw-regissören James Wans värld av mörker och förbannelser.

Regissör: James Wan

Keir Gilchrist
Laura Regan
Judith Roberts

Star-Basse

Bra skräck med riktigt bra slut se den!! :) Älskar såna här slut :)

James Wan återkommer med ytterligare en nervpirrande historia. Och med tanke på att jag verkligen imponerades av Saw (2004) så fick jag automatiskt höga förväntningar. För höga. För visst är soundtracket mycket proffsigt. Ryan Kwanten, Donnie Wahlberg och Judith Roberts gör bra ifrån sig, fotot är grymt och man får till en riktigt skön berättarteknik där jag känner igen en hel del från Saw. Det är manuset som är den stora bristen här. Till skillnad från Saw är detta en klassisk spökhistoria med en smått uttjatad grundstory. Jag blir smått förvirrad ibland, eftersom allt inte riktigt hänger ihop. Detta är typisk rysarskräck, medan Saw var en originell och väldigt smart psykologisk thriller. Dead Silence är långtifrån lika intelligent och tänkvärd, men en stundvis otroligt kuslig rysare som gör ett bestående intryck. Om Wan fortsätter i den här stilen skulle han lätt kunna bli en favorit. Se inte det alternativa slutet - det är originalversionen som gäller.
"There's only one thing that can save you. Silence."

stilis

En docka får liv i sig, samtidigt försöker folk komma ifatt dockan, så han inte ställer till med trubbel.

En väldigt spännande, gastkramande och häftig skräckfilm, som sätter sig länge i näthinnan.

Gillar inte skräckfilmer som innehåller sexuellt våld och det är det inte i Dead Silence.

Det är bra manus, regi och skådespeleri. Det är med andra ord en skräckfilm med hög klass.

James Wans och Leigh Wannells supersuccé Saw är en av 2000-talets absoluta skräckklassiker. De gjorde nåt nytt och förutom tidernas bästa twist gav de nytt liv i begreppet tortyr inom film. Den är kort och gott ett mästerverk. Hade självklart rätt höga förväntningar då på denna.

Det märks i stort sett omedelbart att Dead Silence är gjord av Wan. Kombination av bild och ljud är oklanderlig och en obehaglig stämning infinner sig. Helhetsmässigt är detta en chockrysare och allt som verkar så bra borde ju då vara väldigt bra. Men...

Jag har sett så ofantligt många rysare och letar alltid efter originalitet och - den kanske största förhoppningen - av att bli rädd. Dead Silence är extremt misslyckad i båda fallen. Skådespelarna är också totalt felcastade, speciellt Wahlberg. Man får ingen känsla för karaktärerna och skådespelarna gör inget bra ifrån sig.

Filmen vill och är hela tiden för mycket och tar sig själv på alldeles för stort allvar. Det känns precis som om Wan och Wannell tror att deras upplägg av story kan jämföras med Saw och att de igen skapar en succé. För mig funkar det inte alls. Twisten i slutet är för mig ett stort: "Jaha!". Både sambon och jag höll dessutom på att somna av filmens oerhört sega tempo.

Dead Silence är endast chockläskig i ett fåtal scener men annars skrämdes jag inte ett smack. Stor besvikelse!

Elemental

Mitt i havet av överskattade rysare kom Dead Silence. Det enda jag visste innan jag såg filmen var att jag tyckte det var skrämmande med dockor i skräckfilmer. Och jag hade så rätt. Dead Silence är riktigt, riktigt bra. Det är inte en The Grudge-skräckis med det enda syftet att skrämmas. Dead Silence har en riktigt bra story som man verkligen vill följa, har man börjat se filmen måste man helt enkelt se klart den.

Och just när man tror att man vet hur allt hänger ihop så tar filmen en överraskande vändning i slutet, grymt bra! Ja, Mary Shaw och dockarna är sannerligen obehagliga. Förutom The Haunting in Connecticut var det längesen jag blev rejält skrämd. Dead Silence är en makalös film som ingen skräckfilmsälskare får missa, det här är helt enkelt ett måste om man gillar att bli skrämd. För du kommer att bli skrämd – det vågar jag nästan lova.

limpiie

En av de bättre skräckfilmerna.
En spännande handling med många rysningar

Har sett bättre dock-skräckisar men den här håller måttet för en stark trea.

Riktigt lyckad rulle inom sin genre.
Bra foto effekter och en klar ryslig och obehaglig stämning filmen igenom.
Bra skådespel dock en par punkter jag gärna ändrat på.
Annars så kan jag starkt rekommendera filmen,

jag har sett en hel del och den här är klart bättre än gränsen för godkänd.

Det märks verkligen att den här filmen är inspirerad av Saw-filmerna. Den här var mycket spännande, men det var inte i många scener som man hajade till. Sevärd var den absolut. Ser gärna om den om några år eller så.