Babas bilar

Babas bilar Köp filmen på CDON
2,1

Handling: Jojo köper en växellåda till sin Cadillac för hushållskassan. För att kunna betala av skulden tvingas han arbeta hos sin svärfar Baba. Jojos första uppdrag blir att hämta en bil som Eleena säljer. Vad Jojo inte vet är att Eleena inte äger bilen, det gör hennes man Ivan, en rysk gangster. Och vad Eleena inte vet är att bilen är fylld av pengar ...

Regissör: Rafael Edholm
Originaltitel: Babas bilar
Sara Sommerfeld
Andreas Wilson
Hassan Brijany

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

En kul svensk action/komedi i samma anda som "Smala Sussie" och "Kopps", helt ärligt, det är en kopia av båda filmerna. Även om man lyckas - på ett tydligt sätt - trycka in ryssar, finnar, norrmän och en irakier i en helgalen svensk film så blir resultatet alltid: Seg, förutsägbar och - i vissa fall - dåligt skådespeleri; speciellt från Andreas Wilson som jag aldrig förstått mig, varför han är så himla bra. Men "Babas Bilar" är ändå lite speciell, för ser man den som ren underhållning håller den hög klass då replikerna är fräcka - om en aning manuslästa - och effekter och action är snyggt och kul. Det blir en välförtjänt trea till "Babas Bilar".

tinytom

En rolig actionkomedi med bra skådisar.Många härliga repliker.Snyggt fotad dessutom.
Betyg:En god 3:a

En rätt okej film, lite smårolig här och där och den är lätt att hänga med i. Var bättre än jag väntat mig, även om den känns lite B-aktig och löjlig. Stark tvåa.

En skapligt visuell film det här!
Snyggt foto med kul färgsättning. Vad den fylde för funktion förstår jag dock inte. Filmen hade ett pappt klipptempo och smålustigt bildspråk.
Skådespelet var inte på topp.

Sofia92

Nej, jag ville gilla Babas bilar. Men det gick inte riktigt och det märkte jag ganska snart. Det enda som underhöll och höll klass var actionscenerna och fotot, som var snyggt. Mycket mer var det abslout inte, skådespelet var okej, ibland bra. Men jag stör mig på många saker och det förstör helhetsintrycket.

En -3 som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En film m manus och regi signerat Rafael Edholm. Jag hade rätt låga förväntningar på denna film då jag aldrig hört talas om den.
Håller i stort sett med hela Lepres recension, så läs den också! Sen tycker jag Extazas kommentar: "Det är en lättsam medelmåttig svensk film, med sina ljusglimtar här och där." passar bra. Filmen är, som Goliatbagge säger, slätstruken och "...parodierar friskt med gangstergenren och är full av karikatyrer. Dock lite för simpelt..." Kommer ej upp i samma klass som t ex Smala Sussie.
Annars tycker jag, trots att filmen faktiskt kommer med sån här tokrolig makaber humor då och då, att den genomsyras av en del filmtekniska fadäser som känns onödiga och B-aktiga - orutin av Edholm?
Fina naturscenerier där uppe i Kirunatrakten.
Sommerfeld är bra och den flerspråkige bulgaren Staykov gör gangstern Ivan på ett rätt övertygande sätt. Wilson känns tam. De tre scooter-finnarna passar bra i sina roller - ha, ha! Som handen i handsken.
Hmm... för 10-20 SEK max kan jag tänka mej att köpa in filmen till DVD-samlingen. Den var bättre än förväntningarna.

Trivia: -

Loret451

Bland det sämsta jag sett. Filmen kändes bara rörig och skämten var tråkiga. Blev ärligt talat förbannad på den pga hur fruktansvärt kass den var.

miox

usel svensk film så dålig

Biopremiär: 2006-03-31