Capote

Capote Köp filmen på CDON

Handling: När författaren, Truman Capote, läser i en tidning om det brutala morden på en familj i Kansas bestämmer han sig för att skriva en bok om det. När han börjar sin research blir han så upptagen av mördarna och fascinerad av själva morden så att han börjar skriva ner all information han kommer åt.

Regissör: Bennett Miller
Amy Ryan
Mark Pellegrino
Allie Mickelson

raccoon

Capote själv - Hoffmans rollfigur - ter sig till en början en aning konstig. En excentrisk person som gillar att stå i centrum men som samtidigt verkar en aning mesig och dessutom har begåvats med en knasig röst. Hur går det ihop liksom, tänker man... Men det här funkar faktiskt och man dras med ganska snabbt. Historien i sig känns för det mesta relativt spännande för något verklighetsbaserat. I vissa partier känns det dock av och tempot är ibland lite lågt. Dock en väldigt trevlig film med flera starka scener. En fyra, om än en aning svag.

tessan81

Capote reser till Kansas för att gräva djupare i historien bakom de brutala morden på en hel familj. Så småningom arresteras och döms två män till döden för dådet. Capote's research för sin bok övergår alltmer i personligt engagemang, framför allt i den ena mördarens förflutna.

Den evige birolls-kungen Philip Seymoure Hoffman har bantat ner sig rejält och träder fram, som den lysande karaktärsskådepelaren han är, i huvudrollen som Truman Capote. Capote är en tämligen excentrisk och egocentrisk person som man svårt att, som tittare, tycka om men det är inte ett misslyckande, snarare tvärtom. Att lyckas nå ut, trots sin karaktärs föga smickrande sätt att vara, är fantastiskt.

Filmen är intressant men den bjuder inte på alla nyanser som jag skulle önska när det gäller manus. Jag får läsa mellan raderna en del för att kunna tillgodogöra mig vissa delar av historien, och det är en svaghet. Filmen är dock mycket sevärd och den får en fyra tack vare den strålande Philip Seymoure Hoffman.

Savannah

Välgjord men blodfattig. Värd att se tack vare Philip Seymour Hoffman, men någonting fattas definitivt. Starkare framåtrörelse och större möjlighet till identifikation vore en början. Dessutom borde Keener ha fått större utrymme, men det är klart - it's a one man show!

Manfred

Märkligt att så många människor kan tycka att detta är bra. Visst, det är fantastiskt bra skådespeleri och Philip Seymour Hoffman gestaltar den märklige mannen Truman Capote på ett mycket bra och fängslande sätt. Filmen är dock så otroligt ointressant och för mig är det omöjligt att ryckas med i detta segdragna nonsens.

Bra film med en engagerande och faschinerande intrig och suberbt skådespeleri.
Hoffman är otrolig i huvudrollen.

Savannah

lindajjj

Denna film får 3- av mig. Den är helt ok, intressant, bra skådespeleri, men jag tyckte det fanns brister. Var Capote superegoist eller inte? Jag tyckte inte det framgick.

kalles

Lysande prestationer av Hoffman, Keener och favoriten Cooper, däremot var Clifton Collins Jr. ovanligt blek.. Skulle gärna ha sett att filmen var liute mer händelsefylld, det hade inte behövt vara något revolutionerande, men bara någonting iallafall.. Sen så är den otroligt dåligt klippt..

stankovic

Hoffman är lysande i denna film.

Det här är en välgjord film som skildrar hur Truman Capotes bok "In Cold Blood" kom till. Välspelat, snyggt och en del smått komiska inslag gör att det här är en film som jag tycker var behaglig att se på. Tyvärr så fänglas man inte så mycket av karaktärerna, vilket gör att filmen känns lite stel och känslolös. Philip Seymour Hoffman är dock underbar i huvudrollen och betyget blir en stark trea.