Philadelphia

Philadelphia Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Andrew Becket är en ung, framstående advokat som står i tur för att bli delägare i firman han jobbar - kort sagt är han den perfekta karriäristen. Andrew Becket är homosexuell och har AIDS. När detta kommer till advokatfirmans ledning får han sparken med omedelbar verkan, officiellt på grund av slarv och inkompetens. Andrew beslutar sig för att kämpa för sin sak och stämmer firman för uppsägning på olaga grund.

Han anlitar en advokaten Joe Miller, en man som avskyr bögar men hatar orättvisor ännu mer. Tillsammans slåss de sida vid sida i rätten - mot advokatfirman, sjukdomen och mot klockan.

År: 1993

Robert Ridgely
Mary Steenburgen
Joanne Woodward

Copyright TriStar Pictures

Imponerande film med 2 av tidens bästa manliga skådespelare, Ger filmen betyget 4.

Väldigt bra rättegångsfilm. Ganska lätt att lista ut slutet, men det är vägen dit som är det intressanta.

Tycker att den är ganska tråkig, fastnade inte för den. Däremot blev jag överraskad att se en riktigt bra Antonio Banderas!

Denzel Washington är en enormt bra skådespelare, synd bara att han gör alldeles för enformiga val av roller. Men här är det befriande nog ett undantag och han visar att han äger brett register. Filmen i sig är väldigt bra och engagerande. Dock är jag väldigt skeptisk till de få men återkommande dokumentära inslagen i kameraarbetet som förstörde illusionen avsevärt. Hade inte det varit för de snestegen så hade filmen faktiskt fått en svag fyra, men eftersom det irriterade mig så grovt för så får Philadelphia nöja sig med en stark trea istället.

Social__Distortion

Riktigt bra film. Bra skådespeleri o bra story. rekomenderas. stark 4.a

En klar -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: No one would take on his case... until one man was willing to take on the system.

Nr 43 på min Emiam Top 250. Helhetskänslan av filmen ger den dess placering på Topp 250-listan.
En riktigt bra och mycket spännande film med lysande skådespel av underbara Washington, magnifika Hanks, duktiga Banderas och de andra, som berör, särskilt de tunga och dryga cheferna på Hanks fd. firma.
Dessutom riktigt bra musik (soundtrack) m Bruce Springsteens "Philadelphia".
Denna vann 2 Oscars (Best Actor in a Leading Role: Tom Hanks & Best Music, Original Song: Bruce Springsteen för Streets of Philadelphia).
Filmen hamnar lika tokklart i filmsamlingen som Hanks har rättvisan och lagen på sin sida. Denna film vill och kan man se om flera gånger.

Trivia: Denzel Washington's part was originally written for a Latin American. / Tom Hanks lost 26 pounds during his role for this film. / The film's working title included "People Like Us", "At Risk" and "Probable Cause". / Daniel Day-Lewis, Michael Keaton and Andy Garcia were all offered the role of Andrew Beckett. / Demme had considered casting either Bill Murray or Robin Williams for the role of Joe Miller.

die_hard

fyra får den ju lätt ialla fall