3:10 till Yuma

Western:

3:10 till Yuma Köp filmen på CDON
Western:
3,8

Handling: Efter ett rån och ett mord fångas Wade och hans band. Wades män flyr från fängelset och nu väntar de bara på en chans att rädda honom. Myndigheterna misstänker att ett flyktförsök är på gång så de försöker finna en vakt som kan föra Wade med tåget till Yuma där han ska ställas inför rätta. Sheriffen utlovar en rejäl belöning och Dan Evans (Van Heflin), en fattig ranchägare som drabbats hårt av torkan, tar på sig uppgiften. Hans fru bönfaller honom om att rädda sitt liv genom att låta Wade löpa, men för Evans är det en fråga om både principer och pengar. Han hämtar Wade och påbörjar sin farliga färd till stationen.

År: 1957
Leora Dana
Henry Jones
Richard Jaeckel
Robert Emhardt

Inte så rafflande som jag hade hoppats, men om man har sett nyinspelningen borde man också kolla in denna. Bra skådisar och shysst intrig.

En klassiker i genren. Fint filmat och bra skådespelarinsatser. Given i samlingen om man gillar westernfilmer.

En skön västernklassiker som har ett bra upplägg med två bra skådespelarprestationer. Ingen fullpoängare, men definitivt värd att se.

3:10 to Yuma (2007)