Stay

Stay Köp filmen på CDON

Handling: En ung man tillkännager för sin psykiater att han planerar att begå självmord om tre dagar. Psykiaterns desperata försök att hjälpa sin nya patient leder honom genom staden på ett otroligt mardrömslikt sätt mellan liv och död.

Regissör: Marc Forster
Bob Hoskins
Janeane Garofalo
B.D. Wong
John Tormey

Som många redan har sagt är Stay en oerhört vacker och laddad film. Riktigt snyggt foto, speciell berättarteknik och ett skickligt soundtrack. Riktigt bra skådespel av samtliga, även om jag blir mest nyfiken på Elizabeth Reaser. Oerhört intressant, på gränsen till hypnotisk, story. Jag kunde verkligen inte slita mig. Tyvärr blir jag ändå smått missnöjd. Det känns som om Marc Forster har fegat ur mot slutet. Utan att avslöja för mycket så får jag intrycket att han bestämt sig för att strunta i vissa överflödiga/ologiska detaljer eftersom upplösningen på något sätt "förenklar" storyn. Kanske såg han ingen anledning att jobba mer med ploten eftersom tittaren ändå inte kan påstå att något är rätt och fel. Det må så vara, men oavsett vilken historia det rör sig kan brist på logik alltid vara ett gissel, och detta känns helt enkelt för simpelt. Dock en film jag gärna införskaffar för att se igen - vissa filmer blir bättre andra gången man ser dem.
"Was she mad?"
"The dog seems pretty fucking mad."

Gillade det här och det är egentligen inte så mycket att klaga på. Man undrar genom hela filmen vad det är som händer, och visst har man sina teorier, men det är det som gör att filmen håller en intresserad. Skådespeleriet är bra, fotot och övergångarna är mycket snyggt utfört. Kanske lite för komplex, men ändå inte när man får en del förklarat på slutet.

En otroligt rörig, intetsägande film som lyfts upp av väldigt bra och trovärdiga skådisar, skön musik, maffigt foto och ett övertygande slut. Som det alltid är i såna här filmer; vi fattar ingenting av det som händer under tiden, sen blir det värre med tiden, galnare, ecstasy, grumliga bilder - hela paket. Men i slutändan så kändes det faktiskt riktigt bra, då förstod jag poängen och resten av filmen. En trea blir det, tyvärr lite för jobbigt vid vissa tillfällen, men jag fattar att Marc Forster vill komma ut med Stay som ett mästerverk och det är vackert, trots att man måste stirra länge på tavlan för att se det.

Det är alltid trevligt med ovanliga och oförutsägbara filmer men det känns bara som att regissören vill lite för mycket, dessutom fattar jag inte riktigt.

Frida_OSX

Filmen startar väldigt bra och har en mycket intressant och bra första timma. Bra skådespel och bra story.
Efter det blir det dock lite sämre. Vissa kamera effekter käns inte som de passar då de uppkommer plötsligt och stötvis.
Jag ger endå filmen en 3:a efter den magnifika starten

Utmamnde klippning, fast likvärdigt förvirrande

Ingen vidare bra film, var mest skum och overklig. Inget jag ser igen.

Sallee

En ganska intressant och bra film, men den är alldeles för rörig och vid vissa tillfällen hängde jag inte alls med och även slutet känns väldigt konstigt..
Men skådespelarna gör ett bra jobb speciellt Gosling som gör en mycket bra roll.
För mig är "Stay" en godkänd film.
Betyget hamnar på en svag 3:a

Marc Forster gör alltid speciella filmer och så även denna gång. Underbart snygga övergångar och kameraarbetet ger verkligen karaktär åt filmen. I övrigt är det en vacker men flummig historia som inte blir förståelig förrän mot slutet och då inser man plötsligt, efter lite huvudbry, vad det har handlat om. Även om det är ganska gripande så känns dock upplägget ganska krystat och påminner lite om Jacobs inferno. Ewan McGregor är dessutom stundom dålig och hade hellre sett någon annan i den viktiga rollen. Snyggt, ganska smart, men alldeles för vimsigt.

martin88

En oerhört svår film att betygsätta. Till att börja med hade jag på förhand ingen aning om att det skulle vara en film som kräver 100% koncentration hela tiden, varför jag inte var riktigt med i början av filmen på alla detaljerna.

Ju längre in i filmen man kommer ju märkligare blir det och när jag väl trodde mig förstått det hela så i nästa scen gör det min teori helt ologisk och omöjlig. (även om det till stor del visade sig stämma när jag sedan förstod hela sammanhanget) Slutet förstod jag inte alls till en början så jag blev tvungen att se filmen igen, denna gången något mer koncentrerad, men inte ens denna gång förstod jag helt och hållet (kanske inte så konstigt med tanke på att den innehåller en hel det motsägelsefulla och missledande händelser).

Så det var först när jag började diskutera och läsa om andras teorier om filmen som hela pusslet föll på plats. Och när det väl gjorde det så kan jag inte annat än bli imponerad över det mycket genomtänkta manuset, som dock kändes aningen segt emellanåt, varför det är lätt att tappa koncentrationen och missa viktiga detaljer. Skådespelet är briljant hela filmen och slutet mycket bra.