Allt är upplyst

Allt är upplyst Köp filmen på CDON

Handling: En ung judisk man reser till Ukraina för att hitta kvinnan som räddade hans farfar under Andra världskriget, i en liten by som tros ha blivit förstörd av nazisterna. På sin resa följer två personer och en hund med honom från staden Odessa, de ska hjälpa honom hitta det han söker.

Regissör: Liev Schreiber
Originaltitel: Everything Is Illuminated
Elijah Wood
Eugene Hutz
Jonathan Safran Foer
Jana Hrabetova

Så har man då äntligen fått se Liev Schreibers regidebut. Det här är vackert - det råder det ingen tvekan om - och skiljer sig från det mesta åtminstone jag har sett tidigare. Tycker det finns vissa likheter med Aki Kaurismäkis "Mannen utan minne" och då menar jag inte bara dragspelsmusiken. För här liksom där är det bilderna som får tala och som för historien framåt. Everything is illuminated är mer ett konstverk än något annat och är väl egentligen inte min tekopp. Lite för stillastående för min smak helt enkelt. En del småscener är minnesvärda och Eugene Hutz som Alex är helskön. Mitt personliga betyg står och svajar mellan en tvåa och en trea, men den är helt enkelt så välgjord att den slutligen får en trea.

En fullständigt underbar film, den är rättigenom magisk, musiken kunde inte bli bättre, fotot är det snyggaste jag sett och skådespelarna är riktigt bra.
Det är en lite halvseg film, och handlingen kanske inte är den mest annorlunda, men, filmen ÄR annorlunda. Jag älskar allt i filmen, jag trodde inte Elijah Wood kunde bli så här bra, han är sådär precis gullig i den här rullen.
Att komma till ett nytt land med låga förväntningar, men få reda på att ingen plats är särskilt olik en annan.
Själv trodde jag inte att ett land som Ukraina kunde vara så här vackert, scenen vid solros-fältet fångade mig helt. Och som sig bör lämnades en knut kvar i magen efter att filmen var slut, jag hoppas innerligt att jag åter ska få se the "collector" igen.
Det filmen tappar i story tar den igen tack vare det vackra fotot och den helsköna musiken. Som Goliatbagge sa, detta är ett, vad ska man säga "mästerverk i foto, musik och känsla", att använda sig av ett bortglömt land som Ukraina var verkligen bra. Nu kan jag lägga till ännu ett land i min "vill resa dit" lista.
Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4
Det blir en stark fyra till Everything is Illuminated, för det förtjänar den verkligen. Lite mer och femman hade varit solklar.

Det här var riktigt bra. Åtminstone är den första delen av filmen så bra det kan bli. Kul när han kommer till Ukraina och alla invånare beter sig sådär stereotypt.
Efter ett tag mattas filmen av lite, och det händer inte så mycket mer känns det som. Därför blir det en 3:a.

MaliciousDelight

Filmen är väldigt udda och jag tyckte inte om den alls så mycket. Hade nog för höga förväntingar...

En speciell, lite udda film som jag gillade. Den är både komisk och ganska gripande. Har dock vissa funderingar. Svag trea.

e_mange

Jag förstod inte riktigt filmen, men det kan ju vart med för att vi såg den i skolan så att den blev inte riktigt sammanhängande så där, men jag tyckte ändå vissa grejer var rätt coola, jag hade nog satt högra om jag förstått den bättre, men ialla fall bra skådespeleri.

Hitschmidt

Så otroligt vacker och sorglig film, som på ett underbart sätt får en att skratta.

Venschla

Slutet är verkligen skitbra!

djerryg

Underbar film med suveräna skådespelare och perfekt musik, och även toppbetyg till foto. Den gav både tårar och skratt, det enda som kändes fel var det långsamma tempot men iofsig så hade det förstört stämningen i filmen om den hade varit snabbare.