Snakes on a Plane

Snakes on a Plane Köp filmen på CDON
2,4

Handling: En FBI-agent har fått i uppdrag att transportera ett vittne från Hawaii till Los Angeles i ett vanligt passagerarflygplan. Ombord på planet finns också en torped som fått i uppdrag att tysta vittnet och hans bagage, en bur med dödligt giftiga ormar. För att förgöra vittnet släpps ormarna fria ombord på planet.

Regissör: David R. Ellis

Darryl Quon
Tygh Runyan
Lin Shaye

Copyright AB Svensk Filmindustri

Jag hade väldigt höga förhoppningar på den här filmen. Efter att hört lite om filmen fick man ganska snart kult-vittring, men tyvärr så måste jag säga att jag blev lite besviken.

Grundidén med att slänga in flera hundra giftiga ormar tillsammans med en tuffing som Samuel Jackson är ju stenhård, men detta räckte inte hela vägen. I mitt tyckte så var filmen inte tillräckligt överdriven. Den blev nästan "normal" på sina håll och tappade mycket utav sin parodi känsla som var den stora charmen i filmen.

Jag hade gärna sett mer utav ormarna och fler människor som dör på brutala sett. Jag tycker även att Samuel Jackson löser "ormfrågan" på ett för enkelt sett. Utan att avslöja för mycket så hade jag hellre sett honom rensa planet från ormar likt en en-mans-armé som dödar kräk efter kräk samtidigt som dom attackerar från alla håll och kanter. Nu det hade varit en lösning värdig för en hjälte!

Men men, lite rolig var den ju trots allt, så en godkänd tvåa är den värd i alla fall.

När jag för första gången hörde talas om Snakes on a Plane drog jag en tung suck över hur dålig filmen med sin krystade story måste vara. Jag kan nu efteråt bekräfta att precis så dålig är filmen också. Storyn är värdelös, manuset är katastrofalt löjligt precis som skådespelarnas repliker som stundtals kan få en att gråta. Det finns ingen logik eller någon tanke bakom filmen utom möjligen att få så många spektakulära och oväntade ormattacker som bara går inpressade på så kort tid som möjligt. Sorgligt att se Samuel L. Jackson i sådant här skräp och ofta ser han oengagerad ut. Nej, det här är inte så dåligt att det blir bra - det här är så dåligt att det blir katastrof.

"Ormar Ormar Ormar överallt. Går det ens att se en sådan här film utan att bli helt galen? Nej det går inte, speciellt jobbigt när man verkligen inte är förtjust i ormar"

Det kan jag ju börja med att säga att jag verkligen inte är - jag hatar nämligen ormar, men jag är ändå himla nyfiken på dem och vill gärna se och kanske till och med ta på dem. Men i det här fallet vill jag inte vara i närheten av dem alls. 450 livsfarligt giftiga ormar i ett plan till hälften fyllt av passagerare, en liten miss då paniken hade vart värre om planet hade varit packat av folk. Men ändamålet är ändå detsamma, de har ingenstans att tag vägen och ormarna tar sig fram precis överallt. Självklart har filmen en protagonist som spelas av, ingen mindre än Samuel L. Jackson som jag måste säga passar skitbra i rollen. Han är den som försöker styra upp all panik på planet, samtidigt som han måste hålla koll på Sean, killen som ska vittna mot en maffiakille. Skälet till varför det är en massa ormar på ett plan alltså, för att stoppa Sean från att vittna.

Men det är bara en sidoberättelse som är till för att ge filmens egentliga huvudsakliga syfte ett skäl till att finnas, ungefär. Men det bryr jag mig inte särskilt mycket om då hela filmen egentligen är väldigt osannolik och galen. Men hela grejen med ormar på ett plan har ett otroligt underhållningsvärde, jag menar, vem vill inte se något sådant. Även om man inte är det minsta rädd för ormar så kan jag lova att man skiter ner sig, för detta är en situation man verkligen inte vill hamna i. Därför var det speciellt jobbigt för mig som inte är så himla förtjust i dem.

Ibland var det smått jobbigt att se "Snakes on a Plane" då det är många människor som dör, på ganska brutala sätt också. En scen innehållandes en enorm Anakonda och en hund + en människa var ganska svårsmält, men det var också riktigt häftigt och snyggt gjort (jag skrattade faktiskt). Så gör som jag, glöm fobin för ormar, glöm medkänslan och glöm den billiga storyn, så kan jag lova er att "Snakes on a Plane" kommer bli riktigt underhållande. Se den hellre nu på bio då paniken i filmen säkerligen kommer sträcka sig till publiken.

Samuel L. Jackson var riktigt bra som hjälten i filmen, en aning för orädd och kommer med många fräcka repliker. Men det är perfekt och väldigt passande i den här filmen då den bara blir mer galen. Glöm alla katastrof-filmer ni sett då hus har fallit och enorma vågor har sköljt genom städer. Den paniken är inget jämfört med den paniken som "Snakes on a Plane" medför sig. Det enda minuset jag egentligen upptäckte var att vissa av ormarna rörde sig onaturligt och för snabbt. Men man får en slags förklaring till det tidigt i filmen (tror jag), men vad spelar det för roll, det hela utspelar sig fortfarande i ett förbannat flygplan. Hypen kring det hela var dessutom väldigt underhållande, för man snackade om uppföljare och dess titlar, man vet ju aldrig, det kanske kommer en "Sharks on a Rollercoaster" i framtiden.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 5

Allt detta mina damer och herrar - Musiken, Manuset etc Glöm det! Själv grejen med "Snakes on a Plane" är ormarna, galenskapen, paniken, upplösningen, hela idén och skådespeleriet. Detta är en lyckad mainstream som jag tror kommer förändra synen på film för många finsmakare. Det gjorde den för mig i alla fall. En stark fyra blir det. Lite för larvigt för att förtjäna en femma.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

torulf

Det börjar med ett antal krystade övertydliga produktplaceringar. Det varvas mer några actionscener. Lite usla skådespelarinsatser fyller på. Och genomgående hela filmen är det dåliga effekter och datoranimeringar. Som grädde på moset beter sig ormarna som mördarbin. Kan det bli bättre/sämre?
Jag tror inte det och det är just det som gör filmen underhållande. Den är en kalkon. Man skrattar inte med filmen utan åt den. Skulle den varit lite bättre, så skulle den fått en etta.

Hehe nej detta va ju inte direkt en bra film. Riktigt löjlig faktiskt.

movie-king

imponerande..
kunde inte bli en bättre film i samma grupp(ormar i ett plan)

empan

stor film när man var liten

Maria007

tycker filmen var tråkig och löjlig!

Riktigt bra skådespel och foto
dock så var en del ormar förj*vla
dåligt gjorda.
Annars kul ide