Safe

Safe Köp filmen på CDON
2,1

Handling: Hennes nästan perfekta liv förändras drastiskt då hon blir sjuk. Vad som börjar med en allergisk reaktion förvandlar så småningom Carols liv till en fasansfull terror...

År: 1995
Peter Friedman
Mary Carver
Susan Norman
James Le Gros

Väntade och väntade på att den skulle komma igång- men det hände aldrig. Svag tvåa.

Att filmens genomsnittliga betyg var på 2 (innan mitt betyg) är för mig obegripligt. Den stämning som filmen äger tack vare ett otroligt bra skådespel av Moore och Haynes märkliga sätt att berätta historian på, med långsama tagningar och passande musik är helt otrolig. Fotot är dessutom väldigt snyggt för att inte tala om klippningen, väldigt igenomtänkt. Verkligen värd sin starka fyra.

Mattias15

En långsam och fridfull satir om dagens Hälsosamhälle. Handlingen är inte så svår att hänga med i utan man får följa hur carol blir mer och mer sjuk. Till slut så tar hon till drastiska åtgärder och flyttar till en sektliknande organisation som avskyr gifter av alla slag. Efter att ha sett Julian moore i den här filmen blir jag bara mer övertygad om att hon är en av hollywoods bästa aktriser i dag. Jag känner verkligen inte igen henne i den här filmen då hon spelar en Skygg och tystlåten person som nog inte kunnat ta livet av en mygga.
Satiren är tydlig men budskapet är lite svårare att få grepp om, antingen så vill han förklara att vi inte ska gå runt och vara så oroliga av allt farligt som kan hända oss så att vi inte blir Hypokondriker. Eller så vill han kritisera världens sätt att använda för mycket gifter i samhället. Vilket som så är det en bra film.
Jag själv blev lite irriterad på carols man att han inte hämta hem carol igen, man såg tydligt att han inte trodde på den bullshit som Organisationen lärde ut. Men antagligen ville han inte såra sin hustru eftersom hon var så säker på sin sak.
Filmen är lite skum och luddig, men det förstärker bara filmen enligt mig.

En totalt snurig film tycker jag. Helt knäpp. Julianne Moore, En av hennes sämsta roller tycker jag

Robert_Eriksson

Den här filmen börjar väldigt lovande, men sedan blir handlingen tyvärr lite för flummig och löjlig.
En stark tvåa.

Dan banan

Jag kan börja med att säga att jag tycker safe inte är någon direkt thriller ,snarare närmare ett drama. Filmen startar med bleka ,"gråa" eller rättare sagt meningslösa scener och det fortsätter så genom hela filmen igentligen. Moore är inte så imponerande som vanligt och jag finner ingen annan pärla bland skådisarnas innsatser. Förutom detta så matas filmen igenom med en tråkig musik och ett halvirriterande foto.

Å andra sidan känns det som att Safe verklgien försökte komma med ett budskap. Vilket jag gillar med film ,men det känns ändå som att Safe är ganska så tråkig och har för svårt att fånga tittarna. Jag kan inte ge filmen mer än en stark etta , det är nog vad den förtjänar som mest.

Det som började som en smått kuslig historia utvecklades sakta men säkert till en konspirationsthriller a la Big Brother. Julianne Moore är ovanligt blek i sin roll. Filmen mynnade till slut ut i en rätt så meningslös historia som varken grep tag eller skrämde.