Scanner Darkly, A

Scanner Darkly, A Köp filmen på CDON

Handling: Bob langar den nya drogen Substance D, efter sig har han polisen Fred som har fått stränga order om att gripa Bob. Vad de dock inte vet är att de på grund av en bieffekt hos Substance D egentligen är en och samma person.

Regissör: Richard Linklater
Rory Cochrane
Marco Perella
Winona Ryder
Woody Harrelson

Det här är en fräck film som är gjord med s.k. rotoskopteknik, vilket i princip är ett filter som läggs på som gör att det ser tecknat ut - mycket fräscht! Det är dock inte första gången som Richard Linklater använder sig av den här tekniken, utan det gjorde han redan 2001 med filmen Waking Life. Själva filmen är ganska rörig, vilket antagligen är meningen för att leverera den känsla av osammanhang som drogmissbruk kan leda till, men jag hade svårt att hänga med i alla svängar. Den roliga paranoida trion är dock underbar och några scener är hysteriskt roliga. Antagligen värd flera tittar om man vill greppa den helt. Utav mig får den hittills en stark trea.

KarinLovisa

naaajs! gripande eftertext.

vinnarn

Länge sedan jag såg filmen... mysko, tråkig. Orkade inte kolla igenom den. Fångade inte mig för ett öre även om jag är positiv till filmer som försöker göra nåt annorlunda, speciellt de som experimenterar med utseende. Tyvärr underkänd film av mig.

Väldigt snyggt animerat, jag vet inte riktigt vad det kallas men det är väldigt häftigt. Tyvärr, så är sättet filmen är gjord på bara en ursäkt till att få visa upp det snygga och nya i det. Storyn är katastrofalt dålig och ointressant, det ska utspela sig i en nära framtid, och även fast miljöerna är densamma så känner jag inte av någon verklighet alls. Att nästan alla knarkar om ett par tio år, att inget egentligen förändrats utom det, nej, den går jag inte på. Skådisarna är väl valda till detta annorlunda projekt. Vi ser Keanu Reeves i ännu en illa vald roll och, tro det eller ej, men Robert Downey Jr.s karriär rullar vidare, för även han har en roll i den här osande soppan. En soppa som - låt oss säga pekingsoppa - ser väldigt god ut, men utan smak och den där kryddan man verkligen behöver. En stark tvåa, det var delvis underhållande. Downey Jr lyfter filmen med sin skumma dialog, och monolog vid många tillfällen, annars har den inte mycket att hålla fast vid.

Molina

Helmysko, jätteskön film. Superb dialog, intressant manus och världens snyggaste animationer.

Till en början inte så speciell handling, men den utvecklas allt eftersom och blir allt smartare. Den snygga animationen tillför självklart en del och höjer betyget. Ligger på mellan en stark trea och svag fyra.

miffo

Philip K Dick vet hur man ska skriva, och hans böcker brukar bli väldigt bra översatta till film. Samma sak här. Filmen är i topklass. Man vet inte riktigt hur allt hänger ihop förrän i slutet, och det blir en spännande resa att finna ut vad som egentligen hände bakom kulisserna. Det här är en film som ska ses.

Filmen är animerad