Paradise Now

Paradise Now Köp filmen på CDON

Handling: Två palestinska män, Said och Khaled, bestämmer sig för att bli martyrer och förbereder sig för ett uppdrag i Tel Aviv, i Allahs namn, som det enda sättet att få slut på ockupation och orättvisa.

Regissör: Hany Abu-Assad

Ali Suliman
Lubna Azabal
Amer Hlehel
Hiam Abbass

Det här är en välspelad film om två palestinska barndomsvänner som rekryteras som självmordsbombare. Jag upplever filmen som tämligen objektiv i den känsliga Israel-Palestina-konflikten, vilket den ska ha beröm för. Dessutom välspelad och realistisk utan överdrivna krigsscener. Man får en viss insikt kring hur tankegångarna går när till synes vanliga människor är beredda att ta sitt och andras liv på ett sådant hänsynslöst sätt. Intressant, eftersom mina förkunskaper kring ämnet inte var så stora, men man får aldrig lära känna huvudkaraktärerna på det personliga planet, vilket gör att den inte blir så engagerande som man önskar.

Nefern

En intressant historia fjärran från Hollywood, så fjärran att den nästan kändes lite bisarr emellanåt. Det var mycket blickar, tystnader och ögonblick jag inte kunde uttolka, främst för att man aldrig riktigt lyckades lära känna karaktärerna. Jag tycker att det fanns vissa likheter mellan Elephant (Gus van Sant) och Paradise Now och önskar att regissören hade lagt mer fokus antingen på det estetiska/poetiska (som i Elephant) eller det budskapsmässiga.

Venschla

Bra men ändå dålig.. hm..

TobiasF

Såg denna precis och ja visst är den väl sevärd men inte något speciellt.

Bra budskap och bra skådespeleri, vet inte riktigt vad den faller på men den fastnar inte riktigt helt enkelt.

Den får en halvsvag 3'a av mig då jag tycker att den kommer med ett bra budskap och visar oss att även "terrorister" tvekar i sina handlingar(om vi ska tro filmen), men den kommer inte riktigt ända fram.

martin88

Filmen berörde mig mindre än jag väntat mig efter att man läst lite om den innan. Visst är den skickligt presenterad och skådespelarna är trovärdiga. För mig når den dock inte riktigt fram till ett högre betyg än en 3:a!

filmernas härskare

Två palestinska män ska ta självmord genom att spränga ett litet område och sedan hedra sitt land för sin hjältemodiga insats.
Men är det verkligen rätt att utföra något sådant? Vilken väg ska man att välja och är det isåfall så man kommer till Paradiset?

Detta får ni själva få reda på och tänka på. Detta är en stark och känsloladdad skildring av dessa vänners tankar och mål.
Utan att vara alldeles för sentimental, ha repliker som förklara på en gång om meningen med livet och att slutet är helt oförglömmigt och intensivt stark (och dessutom tankeväckande) gör det hela... ja, jag saknar ord för att kunna säga hur bra det här är.

Detta är oerhört viktigt att se.