Efter bröllopet

Efter bröllopet Köp filmen på CDON
4,0

Handling: Jakob har vigt sitt liv till att hjälp gatubarn i Indien. Då det barnhem som han har jobbat med är nerläggnings hotat får han ett ovanligt erbjudande. En mäktig företagsledare, Jörgen, erbjuder honom en donation på 4 miljoner dollar. Men det är under vissa förutsättningar så klart. Och så måste han komma på Jörgens dotters bröllop. Bröllopet blir ett skakande möte mellan dåtid och framtid och utsätter Jakob i sitt livs dilemma.

Regissör: Susanne Bier Lakshmipriya Devi Michael Sandager
Mona Malm
Christian Tafdrup
Niels Anders Thorn

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

En helt otrolig film! Känns oerhört äkta, och är hur vacker som helst! Det var länge sedan jag kände så för en film, känner mig fortfarande alldeles tagen. Fantastiska skådespelarinsatser, framförallt av Rolf Lassgård! Stark fyra. Måste ses!

Hua, det här var en pärs. Brukar ha lätt för att hålla tårarna tillbaka, men här fick jag ge mig två gånger om. Mycket känsloframkallande inte minst p.g.a. de otroligt fina skådespelarinsatserna och frågan är om inte det här är Rolf Lassgårds bästa roll någonsin. Realistiskt och utan försköningar eller överdrivna twister gör att det känns befriande från de flesta filmer som görs idag. Bra musik och filmning dessutom. Det här gick rakt in i hjärtat på mig och betyget blir en stark fyra tills vidare.

martin88

Den bästa skandinaviska film jag någonsin sett och bland det mest berörande alla kategorier! Det gick inte att hålla tårarna tillbaka! Historien skulle kunna ha känts lite för osannolik och invecklad om det inte vore för de fantastiska skådespelarinsatserna. De lyfter hela filmen och gör den till en av de starkaste filmupplevelserna jag varit med om på mycket länge! Tempot är lågt hela filmen, vilket gör filmen ännu starkare! Ett mästerverk!

Trodde att den här filmen skulle vara lite bättre. Handling och skådespel är ok, men det är inte mycket mer än så. Dessutom tycker jag att Rolf Lassgårds roll känns lite psykiskt instabil och är svår att avläsa. Man vet liksom aldrig om han ska skratta, gråta, få ett raseriutbrott osv. Det blir lite irriterande i längden att inte förstå vilket humör han är på.
En 3:a.

Mycket bra och berörande film, med helt suveräna insatser av skådisarna.

En bra film. Med bra skådespelarinsatser..

martin88

Jag älskar ångest =) Jag kan känna att handlingen inte är riktigt fulländad, men filmen lyfts istället av riktigt bra skådespeleri samt ett oerhört vackert bildspråk. Det är ganska tabu att använda sig av inzoomat foto på ögon i scener av nån anledning, men här används detta för fullt i ett väldigt lyckat resultat. Fotografen har en bra känsla för detaljer som jag uppskattar och som förstärker filmens drama samt inlevelse. Helt klart en av 2006 bästa filmer som förtjänar alla rosor den fått.

tessan81

Utmärkt skådespeleri och välskrivet manus men inte särskilt överraskande. Det är en fin skildring av komplicerade relationer men historien engagerade inte mig. Jag tycker att "Efter bröllopet" blir för lågmäld långa stunder och mitt intresse svalnar.

Hollow_Inside

wow, först var jag en aning skeptisk till den här filmen eftersom dom snackade danska å ja fattar seriöst inte ett ord danska. men när jag såg den så är inställningen helt annorlunda, en riktigt bra, stark och gripande film

Biopremiär: 2006-09-01