Porco rosso

Porco rosso Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Första världskriget har precis tagit slut och gamla flygaress härjar som pirater över Adriatiska havet. Marco "Porco" Rosso är en flygande prisjägare som lånar ut sitt plan till högstbjudande. Han får mothugg när piraterna lejer amerikanen Donald Curtis. Snart är Porco och Curtis inblandade i en vild duell där priset inte bara är livet, utan också de två förtjusande damerna Gina och Fio.

År: 1992

Bradley Pierce
Kevin Michael Richardson

Copyright Folkets Bio

macthefinger

Mästerverk är att ta i, men det är en av få filmer som förmedlar undret att flyga. Det är en rymd i den här filmen som inte tar slut där skärmen slutar. Och den rymmer en fröjdefull uppgörelse mellan antagonister som i grunden gillar varandra - miyazaki style - men som ni vet: the show must go on. Jag sätter en femma, för om Lejonkungen får en trea så borden den här ha en sjua, minst.

Sant Carlstrom, detta är långt ifrån Miyazakis bästa rulle, den bygger på den typiska magin man känner igen men helt ärligt var den för nära verkligheten. Jag vill ha fler underliga varelser, udda miljöer och excentriska karaktärer. Porco själv var en härlig prick men alltför mänsklig (trots att han utan förklaring var en gris) för att tyckas om. Berättelsen är också den lite stel.

Det som Porco Rosso verkligen träffar rätt på är humorn som är på hög nivå, jag skrattar ibland och jag småler konstant genom hela filmen. Musiken är som vanligt bra, mysig, och skådespeleriet är grymt och genuint. Härlig underhållning som passar alla, men detta är bara brons för Miyazaki och ja, trots betyget en stor bevikelse. En stark trea blir det.

Miyazakis sämsta, men för det inte dåligt. Tyvärr är det inte lika myket magi och charm utan lite hårdare skal på denna rulle. Och är det något Miyazaki bemästrar så är det väl magi. Saknar även dem komiska side kicksen och dylikt som brukar finnas. Men duglig underhållning.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Inte handlingsmässigt, men fantastiskt fint animerat.

Nikita

Skaplig film, men den har sina svagheter, och vissa saker är lite luddiga, t. ex. varför "Porco Rosso" blev "gris".

Cammie

Svag film av Miyasaki. Visst bjuds man på många skratt och handlingen är väldigt söt, men det är något fel som jag inte kan sätta fingret på. Filmen engagerar helt enkelt inte.

lindajjj

En svag fyra, för de underbara miljöerna och den sköna stämningen.

macthefinger

Turambar400

Som sagt en av Hayao Miyazaki´s sämre filmer som trots det är riktigt bra och underhållande.

Biopremiär: 2008-08-29
Filmpunkten-id: 12062