Ett päron till farsa firar jul

Ett päron till farsa firar jul Köp filmen på CDON

Handling: Längtar ni efter en härlig, hemtrevlig gammaldags jul med hela familjen samlad? Det gör Clark Griswold också, men det blir inte riktigt som han hade tänkt sig. Snötäckta tak är hala och kalkon är svårt att laga. När sedan kusinerna från landet dyker upp med familj och husvagn är julefriden ett minne blott...

År: 1989
Regissör: Jeremiah S. Chechik
Originaltitel: National Lampoon's Christmas Vacation
Alternativ titel:National Lampoon's Winter Holiday (Storbritannien)
Alternativ titel:Christmas Vacation

Cody Burger
Ellen Hamilton Latzen
William Hickey
Mae Questel

En både rolig och plågsam film med träffsäker humor som mot all förmodan skapar julstämning. Ganska osammanhängande emellanåt, men helt klart värd en titt.
"Take a look around here, Ellen. We're at the threshold of hell."

jul klassiker som gör att man tackar gud för tt ens egen far inte är sådan haha

rednaxela

En film som skapar den där perfekta julkänslan samtidigt som den innehåller humor.Jag gillar detta samtidigt som jag måste upphöja chevy chase han lyckas otroligt bra i denna film.Humorn är på topp definitivt en film jag rekommenderar.

En rolig och mysig jul film. Tradition att se runt julen...=)

TheHobbit

Klassiker! Denna ser jag med familjen varje jul och man tröttnar aldrig! Mästerverk rakt igenom och kan verkligen få fram julstämmningen ^^

Irwin

Har varje jul sedan filmen först visats i Sverige haft som tradition att se den 21:e-23:e December. Jag tror det kan varit redan 1990?
Finns inte mycket att säga, förutom att den måste vara med bara. Helskönt jul-kul;)

kaj08

Rolig komdedi om Chevy Chase som misslyckas i det mesta när det ska firas jul. Allt är rejält överdrivet, men det blir ändå väldigt kul emellanåt. Lättsam underhållning som passar bra för hela familjen att titta på dagen innan julafton.

En -4 som film, som ren komedi & som underhållning.

Taglines: Yule crack up! / There's No Place Like Home For A Holiday!

Den näst bästa i quadrologin efter 1:a fristående delen.
Grymt rolig humor m Chevy Chase i högform (får bra ackompanjemang av Randy Quaid som kusin Eddie på besök). Men Beverly D'Angelo som mamman skapar också en kemi tillsammans med Chase som saknar motstycke, och bör därav också ha en eloge (även för att hon stannar kvar i alla filmerna utan att hoppa av).
Som Sophie även skriver: "Den skapar också e del julstämning."
Hamnar klockrent i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om flera gånger. OBS! Ska ses med flera goda vänner samtidigt!!

Trivia: Clark and Eddie drink from "Marty Moose" glasses, the theme-park character from the first Vacation film, Vacation (1983). / The Griswold's neighbor's house is the same house Murtaugh and his family lived in all the Lethal Weapon movies. The houses on this street are on the Warner Brothers Studios back lot. / Rusty is younger than Audrey in this film. In the other three Vacation films, Rusty is always the older brother.

Ett päron till farsa (1983)
Ett päron till farsa på semester i Europa (1985)
Ett päron till farsa i Las Vegas (1997)
Ett päron till farsa: Nästa generation (2015)