Hollow Man 2

Hollow Man 2 Köp filmen på CDON
2,1

Handling: Det. Frank Turner och Dr. Maggie Dalton flyr undan en osynlig mördare som löper amok i Seattle.

Regissör: Claudio Fäh
Hamish Cameron
Colin Lawrence
Zara Taylor
Nolan Funk

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: There's more to terror than meets the eye... / You can't see him, but you can feel him.

Denna del två är klart sämre, men också en klart godkänd film betygsmässigt. Storyn/manuset hade kunnat bättrats på avsevärt här - det tillför bl a inget nytt, men är även generellt lite för ogenomtänkt, finslipningen saknas. Och när manuset är sämre, vad finns det då kvar att bygga filmen på främst? Jo, skådespel, CGI och musik.
Skådespelet är faktiskt lite mer än helt ok av de fyra största rollerna spelade av Slater, Facinelli, Regan och McIlwraith, men även de övriga gör klart godkända insatser. Och CGI-effekterna lämnar inget åt slumpen, dvs när de väl är där - för de är färre i denna efterföljare och de har ibland använt sig av lite väl enkla vindblåsningar på draperier och ljudeffekter enbart, vilket kändes billigt. Annars funkar musiken (temat), som är bra rätt och slätt. Fotot är då och då också bra.
Nej, denna film hamnar ej i DVD-samlingen. Detta är värt att se en kväll en gång, men inte vill eller kan man göra det fler gånger inte (!) då det finns så mkt annat bättre att se om flera gånger.

Trivia: The character's name "Michael Griffin" is a direct reference to the character of "Griffin" from H.G. Wells' 1897 serial novel "The Invisible Man". In Wells' story, Griffin was driven insane by his invisibility - much like the character in this movie. / The newspaper photo of one of the killed doctors is of Paul Verhoeven. The photo was taken on location while filming Starship Troopers (1997), but has been altered for its use in this film.

Nämen...alltså visst den är ju inte dålig, men 1:an är bara sååå mycket bättre. Den här filmen får en 2:a för tycker ändå den va godkänd

miox

den här är inte bra som ettan

Det här var ju rent sjuk! Bokstavligt talat så kastas man rakt in i en actionscen, han är osynlig direkt från början och jakten är igång! Hallå? Hört talas om handling? I 1an så steg handlingen gradvid tills han blev osynlig och all action satt igång. Det här är som att man får börja titta - en timme in i filmen! Jag är i stort behov av en intressant saga. Det här var skräp. Och Christian Slater. Okej. Trodde han skulle vara med lite i början. Men han var ju osynlig direkt i början! Dom gjorde väll den här filmen medan Christian Slater satt hemma och åt en dubbelmacka med skinka och salami. För övrigt var 1an upplagd som en Science Fiction film. Den här var upplagt som en kriminalfilm. Och jag hatar kriminalare! :(

Oskar_90

Wow! Christian Slater! Osynlig med fem repliker!

R_langdon

Stundtals underhållande men ganska seg emmelanåt.

Hollow Man (2000)