Hollow Man

Handling: Vetenskapsmannen Sebastian Caine arbetar för Pentagon i ett hemligt militärt laboratorium, där man arbetar med att ta fram en drog som framkallar total osynlighet. Den arrogante Caine lyckas skapa en drog som fungerar på djur, men struntar i order och testar drogen på sig själv. Han blir osynlig, men när han åter igen ska bli synlig, går någonting fel, och experimentet misslyckas. Han är fångad i sitt eget experiment, och gradvis börjar han förvandlas. Snart är laboratoriet skådeplatsen för en kamp på liv och död.

År: 2000
Margot Rose
Jimmie F. Skaggs
Jeffrey Scaperrotta
Sarah Bowles

Riktigt spännande, bra Sience Fiction! Kevin Bacon är riktigt cool och gör den här rollen väldigt bra! Specieleffekterna är väldigt imponerande! Jag är faktiskt på Kevin Bacons sida! :)

Löjligt och otroligt typiskt amerikansk thriller (lr vad tusan det nu är) i stil med Poseidon lr Deep blue sea. Bacon är ingen dålig skådespelare men restan av gänget var just det!

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: What would you do if you were invisible? How far would you go? / Think You're Alone? Think Again. / There's more to fear than you can see / You trust your eyes. You rely on your senses. You think you're alone. Think again. / Open your eyes / Think Invisible, Be Invisible / What would you do if you knew you couldn't be seen? / If you can't see him, if you can't find him, you can't stop him.

Detta är en mycket spännande och välgjord thriller som skrämmer och fungerar både som action och skräck. Bra insatser av både Bacon och (snygga) Shue höjer filmen samt särskilt de riktigt bra CGI-effekterna. att storyn sen är spännande gör ju inte direkt filmen sämre, trots att den inte har nåt som helst samröre med boken med samma namn av Dan Simmon.
Ja, denna film hamnar i DVD-samlingen då man både vill och kan se om detta med rent och skärt nöje flera gånger. Denna etta är klart bättre än tvåan, som lever riktigt bra mera bara på CGI egentligen.

Trivia: An anatomically correct, totally working computer model was created of Kevin Bacon's entire body - down to the last capillary. The 3D model has since been donated to scientific researchers. / The tranquilizer guns used in the beginning are in fact PGPs, an early model paintball gun. / During filming, Kevin Bacon wore skin-tight costumes in green, blue, grey or black, to assist with the adding of special effects. Some of his cast mates said that the hardest part of the role was not laughing at someone painted in black, green, blue or grey, pretending to be mean.

Det här är en personlig klassiker och jag trodde att den skulle vinna mycket nostalgipoäng vid en återtitt, men ack vad fel jag hade. Inledningen av filmen är snygg och intressant, men ju längre filmen lider desto mer dalar allt vad kvalitet och finess heter. Till slut blir det så otroligt dåligt så att det blir parodiskt. Av någon konstig anledning blir huvudkaraktären Sebastian Caine inte bara osynlig, utan får även superkrafter. Suck. Balanserar mellan en etta och en tvåa, men den första tredjedelen får väl höja filmen aningen.

En bra film. Blir nog att man tittar på nån mer gång sådär.

Riktigt spännande film. Att det utspelar sig långt ner i jorden gör allt bara ännu bättre. Det blir ju svårare att ta sig ut då.

tungspets

Nånting som man fint kommer ihåg sen barndommen :) Kanske dags att se den igen.

Arcadia

Kunde blivit bättre... men den e godkänd

Hollow Man 2 (2006)
Invisible Man, The (2020)