Spider-Man 3

Spider-Man 3 Köp filmen på CDON

Handling: Peter Parker lyckas äntligen hitta en balans mellan sin kärlek till MJ och sina uppgifter som superhjälte. Hans nyupptäckta självförtroende sätts dock på svåra prov när han möter de två mest fruktade motståndarna någonsin, vilkas onda krafter och törst efter hämnd hotar Peter och alla han älskar.

Regissör: Sam Raimi
Willem Dafoe
Bruce Campbell
Stan Lee

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Med Spider-Man 3 har Sam Raimi slängt hämningarna överbord och satsat allt på att göra en storfilm utan like. Det jag gillar med filmerna om Spider-Man är att de är så mänskliga och insiktsfulla. Så är fallet även här - kanske ännu mer än i de två tidigare filmerna. Här kämpar Peter Parker med sig själv i en ytterst konkret kamp mellan det goda och det onda - frestelsen att ge efter för hämndbegär och självisk njutning. Och jag måste faktiskt erkänna att jag gillar Peter Parker som bad guy - bra mycket mer än hans valpiga, solskenssnälla superhjälte. Han var störtskön! Mycket intressant att se hur hans hår blev mörkare när han var "ond" och ljusare när han var "god".

Spider-Man 3 var mycket spännande och innehöll en rad mycket häftiga scener. För att uppskatta Spider-Man får man dock inte vara för kräsen - det blir lätt fånigt och på tok för orealistiskt. Ta Sandman, till exempel. Han var inte läskig - bara skrattretande.

Skådespelarna då? Tja, Tobey Maguire gör hyfsat ifrån sig, även om scenerna då han försöker framkalla tårar inte övertygar det minsta enligt mig. Jag har tröttnat på att se Kirsten Dunst som skrikande dam i nöd, och Topher Grace kommer aldrig vidare med sin karriär om han inte kan prestera bättre än så här. Den enda behållningen här var faktiskt James Franco. Han och Willem Dafoe har gjort de bästa insatserna genom hela Spider-Man-serien.

Sammanfattningsvis ger jag Spider-Man 3 en stark trea - den var fartfylld, spännande, underhållande och mycket smart. Jag tror och hoppas att det inte kommer en fyra. Jag gillar Spider-Man, men nu känns historien faktiskt avslutad. Nog är nog.
"Everybody needs help sometimes, Peter. Even Spider-Man."

Ända sedan första Spider-Man filmen kom ut har jag längtat efter den här filmen. Den svarta Spider-Man! Jag är ett stort fan av Spider-Man och känner till sagan om den svarta Spider-Man och Venom. Men jag blev besviken av vad jag såg. Dom hade förstört själva grundiden med den nya dräkten. Jag tänkte här förklara mer konkret vad dom har förstört i sagan. Det kan ses som en spoiler ur en viss synvinkel så om du inte har sett filmen så kanske du inte ska läsa det här?

Själva iden med "The Alien Costume" som den tecknade versionen heter är att den svarta utomjordiska geggan stärker personen i fråga otroligt mycket. I den tecknade versionen blir Peter Parker helt chockerad över hur otroligt mycket starka, snabbare och bättre han blir. I stort sett okrossbar. Ingen fiende kan skada honom alls! Den svarta dräkten förstärker hans styrkor enormt. Men i den här filmen är det riktigt svårt att uppfatta att han blivit starkare alls. Bara ondare. Han har fortfarande svårigheter att besegra sina motståndare som svarta Spider-Man. Enda anledningen till att jag uppfattade att han blivit starkare var för jag visste det sen tidigare. Dom ägnade EN scen till att visa Peter Parkers chock över hur stark han blivit. Och det var svårt att uppfatta. Han sa nästan bara "This feels great!". Och det kan ju tolkas hur som helst. Kan till och med tolkas som att den svarta dräkten bara känns skön mot huden. Dessutom är den svarta dräkten näst intill omöjlig att få av sig. Den klamrar sig fast. I den tecknade versionen försöker Peter Parker slita av sig dräkten utan att lyckas. Vad gör han i den här versionen? Jo han tar bara av sig dräkten och läggen den i den låda under sängen?? Hålla!!?? Då kunde dom ju lika bra skitit i klocktornsscenen om det bara var att ta av sig dräckten!! (ps: den klocktornsscenen som är något av dom bästa scenerna är direkt rippat från tecknade versionen.).

Min enorma besvikelse över att dom förstört själva grundiden med den svarta Spider-Man gjorde att jag länge funderade på att ge den här filmen en 4a. Men som ett stort fan av Spider-Man kan jag inte det. Den får en klar 5a ändå!

Gillar du den här filmen så se "The Alien Costume". En trilogi i den tecknade versionen av Spider-Man. Otroligt bra! Inga sandmonster och extrema effekter. Bara en jättespännande saga om den svarta Spider-Man!! :)

LoveFilm

Khori

Den tredje filmen i Spider-Man-serien är full med underhållningsaction och vitsiga kommentarer mellan knytnävsslagen. Spider-Man 3 är extremt välgjord, speciellt på den dataanimerade punkten, men Sandmans ansikte var dött tråkigt nog. Det här är en ren underhållningsfilm som var bra när man såg den men så fort man lämnade salongen hade man glömt hälften av filmen och jag längtar inte direkt efter en fjärde film. Jag blev inte riktigt övertygad av Topher Grace i rollen som Venom, han är inte riktigt trovärdig som "the bad-guy", men annars tjusigt skådespeleri. Toby Maguires dansscener var roliga, men kansk lite pinsamma också! En bra film, men inte mer.

Rymdis

Neeeeej! Både Sandmans och Venoms bakgrunder slarvas bort och charmen från de två första filmerna slår över i fjantighet. Men man ska väl vara glad över att det ändå gjordes två lyckade spelfilmer om Spidde.

Den här filmen känns inte som en ren superhjältefilm, utan lite mer som en blandning med något annat. Har lite svårt att bestämma mig, men jag tycker nog att den här är snäppet vassare än ettan och tvåan.

Noisome

Bra film med tanke på att den är nummer 3 i serien.

soulman85

den bättre filmen i serien iaf

Christiian2

Den är väll den sämsta i serien men underhållande som vanligt.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Sam Raimi +
Skådespelare: Tobey Maguire +
Unik: -

Teddybjorn_kille

bra zombierulle som kanske är lite väl oseriös :l

Biopremiär: 2007-05-04

Spider-Man (2002)