Spider-Man 2

Handling: Tobey Maguire spelar ännu en gång den stillsamme Peter Parker, som lever dubbelliv som å ena sidan collegestudent och å andra sidan övernaturlig och cool superhjälte. Det nya äventyret trappas upp och Spider-Mans liv blir om möjligt ännu mer komplicerat när han möter en ny fiende, den brilliante Otto Octavius, som blir reinkarnerad som den galna och flerarmade.

Regissör: Sam Raimi
Daniel Dae Kim
Willem Dafoe
Stan Lee

Royban

Uppföljaren till Sam Raimi's första film om Spider-Man rycker upp sig rätt rejält. Både action och effekter imponerar här rätt rejält mycket mer, och dessutom får vi en Doc Ock som är bra bortom förväntan.
Storyn känns även den mer välgjord, även fastän det även denna gång är överflöd av smått löjlig och sockersöt kärlekshistoria.
Den halvdåliga dialogen från första filmen förblir tyvärr även i denna, dock lite mer tolererbar.

Att få se Peters tid i collage påminner mig om alla serierna jag läste under 80-talet, och hur lika detta känns med dem är stundvis rätt otroligt. Peter känns dock lite väl nördig i jämförelse med hur hans serieförlaga var under collage-tiden.

DuskBringer

Filmen klarar sej undan bottenbetyg enbart med anledning av en del riktigt häftiga specialeffekter. Annars är det klyschor och fånigheter för hela slanten. Om du inte är ett inbitet spiderman-fan så avråder jag dej från att se den här filmen.

BeckyLou

Den mest lyckade serietidningsfilmen och snäppet bättre än ettan. Allt det som var mindre bra i ettan har atgärdats här till det bättre, effekterna ser mindre ut som ett dataspel, alla skadespelarna har växt in i sina roller och vi far se skurkens ansikte i denna! Molina är lysande som Doc Ock men det är Tobey som är filmens hjärta. Han är helt perfekt som Peter Parker och fangar serietdningens hjälte pa alla sätt han kan! Bra story, snyggt soundtrack av Elfman, ja man bara längtar till trean.
Oerhört underhallande och en femma.

Dhani

Lika bra som den första fast bättre.

martin88

Inte alls lika bra som föregångaren. Tillför väldigt lite och även om det finns en del snygga scener så blir det bara en stark 2:a i betyg!

Isabellet

Rätt kass faktiskt, ettan var mycket mer underhållande, denna floppade totalt!

Evenstar_92

Uppföljare är aldrig lika bra som första, kort och sagt.

nja spider man är inte direkt någon favo men visst den är okej.

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Sacrifice / Destiny / Choice / This summer a man will face his destiny. A hero will be revealed / Take Another Spin In IMAX

En halvspännande film som bärs upp extra av Molina. Grymma specialeffekter * och rätt snyggt foto verkar karaktärisera Spider-Man-trilogin, vilket också gör otroligt mycket av filmerna.
Allra skönast är Molina i hans skurkroll. En duktig karaktärsskådespelare är vad han är. Maguire är opassande - för mesig. En annan skön roll har J.K. Simmons som redaktören J. Jonah Jameson.
Men totalt är det något som känns hastat över manuset och Hollywood vill så snart som möjligt få ut filmen för att tjäna pengar, känns det som tyvärr.
Trots detta charmas jag av actionsekvenserna i kombination med tidigare nämnda positiva delar. Filmen hamnar i DVD-samlingen för en billig peng. Detta kan och vill man se om några gånger. Den näst bästa filmen i serien efter ettan.

Trivia: Robert De Niro, Sam Neill, Ed Harris, Chris Cooper, David Duchovny and Liev Schreiber were all considered for the role of Otto Octavius. / 35 Spider-Man costumes were used during the filming. / Sam Raimi originally intended the film to maintain an aspect ratio of 1.85:1 like its predecessor. However, when he realized that in order to have Dr. Octopus and Spider-Man in the same shot, the frame would need to be wider in order to accommodate Dr. Octopus' metal tentacles. So Raimi upgraded the ratio to 2.35:1. / * Approximately $54 million was spent on digital effects alone.

torulf

Tvåan är mycket sämre än ettan. Framför allt för tempot har gått ner. Långa stunder vill man snabbspola. Men det blir en trea i alla fall. En svag. Den klarar sig dels på bra FX och skådespel, och dels därför skurken är flerbottnad.

Biopremiär: 2004-07-07

Spider-Man (2002)