Children of Men

Children of Men Köp filmen på CDON

Handling: Året är 2027 och inte ett enda barn har fötts under de senaste 18 åren. Ingen, inte heller vetenskapen kan förklara vad det är som drabbat kvinnorna och gjort dem infertila. Afrikanska och östeuropeiska länder kollapsar och dess invånare flyr till England och andra rika länder. Upplopp och inbördes strider över hela England är den vanliga vardagen för Theo Faron, en föredetta freds-aktivist som numera är byråkrat. En dag stöter han på sin ex-fru Julian som behöver Theos hjälp att skydda en kvinna. En kvinna som på ett mystiskt sätt blivit gravid och måste skyddas till varje pris, om mänskligheten ska överleva.

Baserad på romanen av P.D. James.

Regissör: Alfonso Cuarón

Michael Caine
Chiwetel Ejiofor
Charlie Hunnam

Copyright Nordisk Film

Mörk, grå och deppig miljö i en nästan postapokalyptisk värld. Vissa av actionscenerna är väldigt bra gjorda, det känns nästan som om man är med själv. Bl.a. "motorcykelscenen" och den sista striden där det känns som en dokumentär, med blod som kommer på kameralinsen. Allt ser ut och vara gjort i en enda tagning vilket ser imponerande ut. Michael Caine skön i rollen som en lite flummig gammal hippieaktig typ.

Jag ville verkligen tycka om Children of Men, men den var tyvärr en stor besvikelse. Skådespelarna är bra, den är snyggt filmad och har ett par minnesvärda scener, men intrigen känns väldigt ansträngd och ogenomtänkt. Jag hade velat se en acceptabel förklaring - varför kan kvinnor inte längre föda barn? Någon sådan levereras aldrig. Inte heller får man veta varför terroristgruppen gör som de gör. Det hela känns smått fånigt, och när slutet väl kommer är flera frågor fortfarande obesvarade. Filmen ska dock ha cred för att den inte badar i brutaliteter och onödiga hemskheter. Allt som tas upp är relevant för filmen som helhet, och ingenting är med enbart för att skrämma eller chocka. Originell och fräsch handling och långtifrån ett bottennapp, men jag kan ändå inte med gott samvete ge Children of Men en trea.
"It's the first child in eighteen years. You can't call it Froley."

Det här är utan tvekan en av 2006 års bästa filmer. Innehåller några av de snyggaste scenerna jag har sett på film överhuvudtaget och miljöerna är skrämmande realistiska. Hela framtidsvisionen gör att jag får rysningar i kroppen och man drar paralleller till V för Vendetta och Clockwork Orange, men det här är bättre på alla plan. Skitigt, välspelat och tankeväckande. En stark fyra i betyg.

Obehagligt realistisk och stark film. Vore nog bra om alla tog en titt på denna.

En film jag fick syn på av en slump när jag surfade runt lite. Som helhet är det en medelbra film. Men slutet var alldeles för intensivt och våldsamt, och väldigt mycket av det som händer i filmen får man aldrig någon riktig förklaring på varför det sker. Allt är för otydligt helt enkelt. En 3:a.

Starkt mörkt drama om en urspårad framtid som man får hoppas aldrig blir verklighet men som dessvärre inte känns osannolik.

Milla86

Jag är så trött på att framtiden alltid gestaltas som grym och katastrofal. I den här filmen får vi följa personerna genom ett krig och det känns inte särskilt engagerande.

Både jag och min sambo hade svårt att förstå meningen med de olika aktörernas handlingar och den är inte direkt en film som vi vill se igen. Synd att Julian Moore inte syns mer. Hon är annars en fantastisk skådespelerska som kan lyfta vilken film som helst.

En av de bästa filmerna jag nånsin sett. Sättet som filmen är gjord på är jag mycket imponerad av, jag tycker det är skitballt och ger en känsla av en dokumentär. Kan nog dock vara en sån film som vissa älskar och andra hatar..

Nefern

Den här filmen påverkade mig. Jag har haft scener i huvudet flera dagar efteråt och har inte helt kunnat släppa den. Mycket bra soundtrack och grymt snyggt filmat, bra skådisinsatser och väl genomtänkt. Karaktärerna agerade verklighetstroget, jag kunde leva mig in i situationen. Riktigt bra film, stark fyra.

Zitrioce

Till att börja med så hittar jag konstiga saker i filmen.
I början av filmen sprängs en bomb, där en kvinna kommer med en arm.
Sedan när de står i ett fönser är det en jättegrisbalong utanför.
Och sista är när en katt hoppar upp på nåns ben och filmar det.

Rätt sjukt tycker jag. Det är ju en helt vanlig film annars, som har sitt action och lite thriller.
Som sagt så har filmen mycket att berätta när det gäller kvinnor som inte längre kan föda. Och hur kom det sig? Efter en lång tids pest.

Biopremiär: 2007-02-09