Gudfadern Del III

Gudfadern Del III Köp filmen på CDON

Handling: Den tredje och sista filmen om maffiafamiljen Corleone i New York. Michael Corleone är Gudfader och drömmer om att göra enbart lagliga affärer. Han letar efter sin efterträdare, och det kan bli brorsonen Vincent. Men det valet kan medföra att Michaels dröm om respekt och anseende förvandlas till ett blodigt inferno.

År: 1990
Regissör: Francis Ford Coppola
Originaltitel: The Godfather, Part III
Alternativ titel:Gudfadern 3
Alternativ titel:Mario Puzo's The Godfather: Part III (USA complete title)
Längd: 02:42, 02:49 (Video Version)
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

Donal Donnelly
Richard Bright
Helmut Berger

Copyright Paramount Pictures

Till skillnad från ettan så är detta en väldigt bra maffiarulle, jag får slippa allt det där kyssandet på kinden, inget som händer förutom soundtrack och skjutandet (visserligen händer det) men inte på ett så himla överdrivet sätt som det ofta blir i maffia-rullar, vad hände med storyn liksom. Här får vi ta del av Michael Corleones berättelse på väg från hemskheterna, våldet och ohederligheten. Detta föredrar jag helt enkelt pga den moraliska frågan. Jag är inget fan av maffia-rullar för de har en tendens att alltid handla om samma grej. Tur var att detta är en trilogi så man kan sätta sig in lite istället för att se 2 timmars skjutande och hämnande. Stark trea ger jag till Gudfadern 3.

filmernas härskare

Nej, hade förväntat en storslagen handling, det är ju trots allt Gudfadern. Händelserna var ibland mycket förvirrande, ibland hann jag inte med.
Men detta blir kanske världens mest underskattade film någonsin. Det är fortfarande fantastiskt, det är bara lite tunnare än föregående delar. Sofia är förresten inte så dålig, vad pratar ni om?

Även om denna inte är lika snyggt gjord som de andra två tycker jag nog att denna är bäst. Den känns inte så krystad hela tiden. Sista halvtimmen är fartfylld, men samtidigt lite skum.

neco_kan

Al Pacino när han är som bäst. Skriet utanför teatern hade kunnat väcka de döda från sina gravar och gav mig såna rysningar..Lite lugnare med mindre våld men desto bättre underhållning. Skulle kunna se den om och om igen.

Håller inte samma klass som föregångarna, men en klar trea förtjänar den.

En 3 som film, men en 3+ i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: All the power on earth can't change destiny. / Real power can't be given. It must be taken.

Detta är så slutligen del 3 och den är ungefär lika bra som tvåan. Mer spännande och bättre än vad jag hade förväntat mej med tanke på denna dels ickeplacering på IMDb Top 250.
Manuset är helt ok, men det blir lite rörigt med alla namn och vändningar i den (som vanligt i trilogin) långa filmen. Coppola ansåg ju också att han fick för lite tid till manusarbetet dock.
Pacino, Wallach, Keaton och Shire är bra, Garcia, Coppola (Sofia), Mantegna, Hamilton är helt ok.
Fin musik (temat), men det är repeterat mycket från första filmerna.
Filmen hamnar nog inte i DVD-samlingen, men kanske, kanske om den hittas för en riktigt billig slant. Denna kan och vill man se om nån gång kanske.

Trivia: Sofia Coppola (daughter of director Francis Ford Coppola), plays Michael Corleone's daughter, despite playing his nephew [sic] as an infant in The Godfather (1972). Winona Ryder was originally cast, but she withdrew so that she could act in Edward Scissorhands (1990). / The initial draft for this film had Tom Hagen in it. However, 'Robert Duvall (I)' refused to play his role due to contract disagreements with Paramount. As a result, the character B.J. Harrison was rewritten as a Hagen-like character.

daahniel

den bästa av trilogin SEVÄRD

En överraskande bra film! Den är både spännande och gripande. Bra skådespelarinsatser! Mot slutet var jag nästan påväg att fälla en tår. Stark trea!

Den har filmen var bättre än det totala fiaskot Gudfadern 2. Här hände det iallafall lite saker. Jag trodde faktiskt att Robert DeNiro skulle ha en stor roll i den här filmen men det hade han tyvärr inte. Han var inte med alls. Jag tycker fortfarande att Al Pacino är enormt tråkig. Han tillhör en av 3 mest överskattade skådespelare i Hollywood enligt mig. Fast han hade sina små scener. Han spela på bra i kanske 5 minuter sammanlagt i hela filmen. Det som fick filmen något intressant att se var Andy Garcia och Joe Mantegna. Alla scener med dom var otroligt intressanta! Även Sofia Coppola var vacker att se på och en bra skådespelerska. Efter att ha sett hela Trilogin The Godfather har jag kommit fram till följande. Och det är att det finns bara En Gudfader! Och det är Marlon Brando!!

Gudfadern (1972)
Gudfadern Del II (1974)