Gudfadern

Gudfadern Köp filmen på CDON
4,2

Handling: Den sicilianska maffiafamiljen ledd av familjens överhuvud Vito Corleone styr den organiserade brottsligheten i New York. Corleones maktställning verkar vara orubbad tills plötsligt en annan respekterad maffiafamilj, Sollozzo, vill börja sälja narkotika på gatan. Vito Corleone är skeptisk till detta och går emot det. Det är början till en maktkamp mellan de två maffiafamiljerna och Vito Corleone och hans familj är plötsligt i livsfara.

År: 1972
Regissör: Francis Ford Coppola
Originaltitel: The Godfather
Alternativ titel:Mario Puzo's The Godfather (USA complete title)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Gianni Russo
John Cazale

Copyright Paramount Pictures

dumskallen

Man kan inte annat än ge filmen högsta betyg, den är verkligen oerhört bra. Men så många andra människor har öst så mycket beröm över den att det blir tjatigt om jag också sällar mig till den skaran (ok, Marlon Brando gör förmodligen världens bästa rolltolkning här!) så jag tänkte istället berätta varför filmen inte förtjänar en sexa i betyg:

Skådespeleriet!

Bortsett från nämnde Marlon Brando tycker jag faktiskt inte att skådespeleriet håller särskilt hög klass! Det som gör filmen så bra är handlingen och fotot, inte skådespelarna.

Al Pacino har bara ett sinnesläge i rollen som Michael Corleone, han går in i rollen med ett särskilt uttryck i ansiktet och släpper sedan inte den minen någon endaste gång. Han försöker se farligt cool ut på något sätt men eftersom han aldrig visar någon annan sinnesstämning blir det bara fånigt... Han är ändå den person i filmen som genomgår den största förvandlingen, men han visar det aldrig. Tyvärr, för Al Pacino är en riktigt bra skådespelare annars...

Skulle någon mot fömodan inte ha sett filmen så ska jag inte avslöja för mycket, men en person blir skjuten till döds i sin bil. Den scenen är otäckt dålig, så väldigt långt från realistisk att jag nästan skäms å filmteamets vägnar eftersom de tydligen inte gör det själva...

Men bortse från skådespelarna och se filmen ändå för den är fortfarande ett mästerverk!

random_guy

Detta är filmkonst. En perfekt film. Coppola's lysande debut flög rakt in i filmhistorien. Det första eposet om maffiafamiljen Corleone är historia. Filmen har allt en bra film ska ha. Det är lysande. Grymmt bra prestationer av Marlon Brando (don Vito), unge Pacino (Michael), James Caan (Sonny) och Robert Duvall (Tom Hagen).
Jag har nog inte mött någon som tycker dessa filmer är dåliga. Trean var ju en liten besvikelse men annars tycker jag Gudfadern trilogin är den bästa filmtrilogin.
Historiskt.

djerryg

En underbar maffiaberättelse med hemska inslag av mord. vändpunkter och riktiga intriger. Bra skådespelare. Men förutom det är det ganska rörigt när man ska ha koll på alla, och ibland förvirrade jag bort mig och visste inte riktigt vem som var vem.

havarti

Filmhistoriens mest överskattade film - seg, pratig, överspelad.

Klassiker av stora mått.

neco_kan

Den bästa filmen jag nånsin har sett. Handlingen, foton, scenen allt är så realistiskt. Kan inte bli bättre.

Den här filmen är så dålig. Jag klarar inte av den dunkla stämningen och allt snack och allt blabla.. Jag blir törtt av att se filmen och den ger mig inget.

Ja, ja. Denna film är kult men jag fattar ej varför. Tycker att båda Coppola regissörerna är överskattade.
Filmen blir bättre allt eftersom men efter det oändliga bröllopet i början så blev jag väldigt trött. Slutet är dock väldigt rafflande.

Absolut en av världens bästa filmer. Vilket mästerverk. Marlon Brando och Al Pacino briljerar.

Nille

Vad finns det att säga som inte är sagt?
Detta är utan tvekan den bästa film jag någonsin har sett. Gangsterfilmernas bibel!

Skådespelarinsatsatserna är briljanta och handlingen är väl utformad. Den blir aldrig tråkig trots att den är väldigt lång.

Detta är en film för filmälskare, älskar man film så älskar man den här filmen.

Gudfadern Del II (1974)
Gudfadern Del III (1990)