Pakten

Pakten Köp filmen på CDON
2,1

Handling: För eleverna på Spenser Academy är Sons of Ipswich skolans värstingar. Men det är inte det enda de har gemensamt. De fyra vännerna delar även en 300 år gammal hemlighet: de är ättlingar till en häxkult från 1800-talet och besitter övernaturliga krafter.

När den sedan länge förvisade femte sonen plötsligt dyker upp och hotar att döda deras nära och kära, inser de att de måste möta sin fiende och hindra honom att ta ifrån dem deras krafter och bryta pakten för alltid...

Regissör: Renny Harlin
Taylor Kitsch
Chace Crawford
Laura Ramsey
Samuel L. Jackson

Snyggt, t o m mycket snyggt till en början! Harlin har ett sinne för yta. Sen gillar jag skådisarna, även om ingenting är i Oscarsklass. Om det inte var för det förutsägbara och överdrivet dataeffektsmässiga slutet hade jag gett den en trea. Jag gillar blandningen av Lost Boys möter Den onda cirkeln, men det blir för många effekter och storyn är väl lite för banal kanske. Stark tvåa!

miffo

Ett gäng på 4 killar från olika familjer, boende i Ipswich, är arvtagare till mystiska krafter sedan häxornas tid på 1600-talet. Dom utnyttjar sin krafter på ett oansvarligt men ändå oskuldsfullt sätt i väntan på att komma upp i den ålder då de kommer att motta sina verkliga krafter som är omåttligt höga jämfört med nu. Problemet ligger bara i att en femte familj existerade, och arvtagaren har nu kommit tillbaka för att utkräva sin hämd från flera generationer tillbaka och bli den mäktigaste av dem alla.

Renny Harlin är knappast någon drama eller karaktärs-regissör. Allt han gör är genomsyrat av lätt-tänk action. Just av den anledningen så anses han vara en mindre begåvad regissör. Jag vill inte påstå att så är fallet till hundra procent. Om man tittar på fotot i filmen så målar han upp visuellt mäktiga bilder på rad. Han har inte mycket att jobba med i manus eller skådespeleri för det ligger under par, men jag blev imponerad av fotot i filmen. Speciellt slutstriden kände jag var väldigt snyggt filmad visuellt med färgsättning, kameravinklar och ljus.
Filmen i sig är inget direkt mästerverk, eller ens nåt som kommer finnas med i top 100-listor om ett år eller två. Det är i stort sett en ny version på "The Craft" men med killar den här gången, och med ännu sämre skådespeleri.
Tyckte du om "The Craft", så se den gärna, annars så kommer du tycka illa om den.

Angelus

En mycket dålig film dock snygg, dålig och förutsägbart handling, godkänd skådespeleri, snygga scener

okej känns som jag är ensam om att gilla den här! jag tycker den här var super bra, mystisk och så vidare :) och alla hunkar gör ju de bara plus i kanten!

crack_of_dawn

Jag kan inte låta bli att känna paraleller till Twilight... båda är mysigt spännande och vad jag anser också typiska tonårsfilmer inom genren.
Det var underhållande att se den hur som helst :)

Yazz

Seriöst, om det inte vore för testosteronet i filmen så hade jag stängt av den på en gång. Jag brukar gilla sådan här filmer, de stod t.o.m att de var från skaparna av filmerna "Underworld", vilka jag älskar. Men denna var en riktig B supernatural film. Endast ok. varken mer lr mindre!

miox

en av sämsta filmerna jag har sett en savag etta får den av mig

Kejnoo

Snygga motorer, snygga skådisar men dålig skådespeleri och det kändes en aning falskt . njae .