Apocalypto

Apocalypto Köp filmen på CDON

Handling: Mayariket står inför sitt fall och härskarna är övertygade om att imperiet kan räddas genom fler människooffer och storslagna tempelbyggen. Den unge Jaguar Paw och hans stam har utsetts till offer och tillfångatas. För att undkomma sitt grymma öde och rädda de få av stammens överlevande måste Jaguar Paw fly, en vild jakt på liv och död har börjat! Mel Gibson (manus och regi) beskriver filmen som "ett actionäventyr av mytiska proportioner". En visuell upplevelse av stora mått som skildrar den lilla människans kamp.

Regissör: Mel Gibson
Originaltitel: Apocalypto
Dalia Hernandez
Mayra Serbulo
Gerardo Taracena
Raoul Trujillo
Rudy Youngblood

Copyright Scanbox

Inledningscitatet låter häftigt i den här filmen. Men den vilseleder en så det är inte sant. Man missupfattar hela handlingen från början. Citatet i början låter som sagt var spännande men det får en att tro att filmen handlar om Mayariets fall (vilket är ett hett ämne bland Arkeologer), men filmen följer endast en intensiv händelse som kretsar kring en man. Handlingen är inte så storslagen som man först kan tro.

Dessutom verkar Mel Gibson ha en otroligt stark fetish för Penalism. Först med Braveheart och Payback som innehåller starka tortyrscener med Mel Gibson som offer och sen The Passion of The Christ och nu Apocalypto där han fått enorm frihet i båda filmerna att göra som han vill eftersom han både skrivit manus till och regiserat båda filmerna. Och den friheten utnyttjar han till max. Precis som i The Passion of The Christ tyckte jag det var obehagligt mycket tortyr och penalism i den här filmen. (Inte så hemskt som i The Passion of The Christ) Man hade lätt kunnat halvera all torty och psykisk påfrestning. Filmer handlar inte om blod, blod och fysiskt och psykisk tortyr. Det var så otroligt många scener som var helt onödiga. Är Mel Gibson psykopat eller? Det är handlingen mellan karaktärerna som är det viktigaste tycker jag. Början av den här filmen är helt klart bäst. Mitten och slutet fungerade också bra även om det blev lite för mycket här och var.

Sammanfattat kan jag väll säga att filmen var väldigt bra och välgjord men man lade för mycket vikt på tortyr istället för handling. Mel Gibson gör bra filmer men han anstränger sig för mycket på tortyren. Ett vilseledande intro, men en storslagen film. Citatet var bara där för det lät häftigt. Det hade inget med filmen alls att göra.

Spirit1

Mycket bra film om regnkogs indianerna och deras kultur.Mel Gibson vet fortfarande var skåpet ska stå precis som när han vred om tändningsnyckeln första gången i Mad Max.Han har ju fått en del klagomål från nuvarande indianer från denna region i världen för att mycket inte stämmer så som mycket av det våldsamma i filmen.Men som Mel Gibson själv sa,jag har läst på rikligt innan jag gjorde denna film och om man inte tror att det var blodigt när man enligt löpande band principen offrade folk till t ex solguden så lever man förmodligen inte i denna värld.Maya indianerna mfl var ett våldsamt folk med en våldsam kultur för att hålla sin livsstil uppe enligt vad man själv trodde på,på gott och ont.Sevärd var den helt klart och kanske en påminelse till mindre historie intresserade om hur en del av världen en gång fungerade.

alexandrra

En film med högklassiga vyer och miljöer. Bra skådespelarinsatser och genomtänkt. Dock inte alls min typ av film. För mkt splash scener och en film utan en värd handling.

Nefern

Början kändes som taget ur en high school film, placerat i djungeln. Sedan fortsätter den med en massa våld och onda indianer mot en stackars familjefarsindian som väckte föga intresse eller sympatier hos mig. Får nästan lite blair witch project-känsla över filmningen i djungeln ibland vilket bara ger ett intryck av dålig budget snarare än att bidra till upplevelsen. Men på det hela en OK film som man kan slötitta på medan man tex målar naglar, smsar eller ritar lite.

Venom-

Spännande film som inte riktigt levde upp till förväntningarna, men som var bra endå.
Filmen är rätt så brutal och bör inte ses av dom som verkligen inte klarar av att se människor dö på ett brutalt sätt!
Den är en aning seg i början men efter en stund får filmen liv och tillslut så kan jag sätta en 3a på filmen i totalbetyg!
Kanske inte min typ av film dock men den duger :)

En riktigt spännande och grym film. Bra skådespelare. Vackra miljöer och snyggt filmat. Filmen är våldsam, brutal, vacker och smart. Älskar att dem pratar mayaspråket och inte engelska. Älskade slutet och blev lite små paff, en fortsättning kanske?

jag vet inte vad jag ska tycka om den här filme..den va jobbig..mycket jobbig på vissa ställen och det verkar vara mel gibson signatur på filmer han gör.mycket rörig e den och slutet va mycket blekt och väldigt amerikasnkt tycker jag..men snygg va den visst så drf får den en vanlig trea

MaliciousDelight

En väldigt hemsk film. Filmen var otroligt spännande, men det är ändå inte min typ av film.

ToxicAvenger

Intensivt slut, seg i början.

Klart sevärd.

iresha

Grym och mycket blod, men samtidigt grymt bra !

Biopremiär: 2007-02-23